У статті відображаються результати державного тестування з фізичної підготовленості студентів першого
курсу ВОЗ. Завдання даного дослідження полягало у проведені тестування для визначення фізичної підготовленості
студентів першого курсу, а також аналіз результатів проведеного дослідження.
У процесі дослідження встановлено, що рівні фізичної підготовленості у більше 82,36 % студентів першого
курсу мають низький рівень, що відповідає оцінці незадовільно.
Отримані результати державного тестування підтверджують низький рівень фізичної підготовленості
студентів першого курсу у повній мірі який не відповідає вимогам, що ставляться до сучасного фахівця. Подальшого
удосконалення вимагає реалізація розділу фізичної підготовки студентів як складової процесу фізичного виховання в
тому числі і самовдосконалення.
In the article the results
of the state testing are represented from physical preparedness of students of the first course of ВОЗ. The task of this research
consisted in the conducted testing for determination of physical preparedness of students of the first course, and also analysis of
results undertaken a study. It is set in the process of research, that the levels of physical preparedness in more than 82,36 %
students of the first course have subzero level that answers an estimation unsatisfactorily. Physical fitness was determined by
means of speed training (running 100 m), endurance exercises (running 3000 m (h), exercises (pulling on the crossbar (h), strength
exercises (jump in length from place), exercise exercises for shuttle running 4 x 9 m., exercises for flexibility (tilt of the trunk forward
from the sitting position see). In the investigated attended by first year students of the higher education institution (HEI) (n = 136; 136
boys). Age of study participants was 17 – 20 years. All participants according to the data of the medical examination belonged to the
main medical group.
The got results of the state testing confirm the low level of physical preparedness of students of the first course in a
complete measure that does not answer requirements that behave to the modern specialist. A further improvement is required by
realization of division of physical preparation of students as a constituent of process of including self-perfection.