Дошкільний вік – це період, коли відбувається створення базових компонентів формування особистості дитини.
За таких обставин значно підвищується роль фізичного виховання у системі дошкільної освіти, потенціал якого не лише
у впливі на рухову сферу, а й на особистісну та соціальну.При цьому необхідний диференційований підхід, який враховує
стан здоров`я, фізичної підготовленості, а також індивідуально-типологічні особливості дітей. Для з`ясування типу
темпераменту дітей дошкільного віку використано методику діагностики індивідуально-типологічних особливостей.
Встановлено, що для дітей дошкільного віку притаманно поєднання декількох домінантних особливостей одного
темпераменту з іншим. Найбільшому відсотку дітей властиво тип «сангвінік-флегматик» (32,14 %), іншу вагому частку
розподілили між собою такі типи темпераменту як «сангвінік-холерик», «флегматик-меланхолік» і «холерик-
флегматик» (21,39 %, 15,09 % і 13,16 % відповідно).З чітко окресленими властивостями одного типу темпераменту
встановлено незначна кількість дітей (сангвінік – 5,46 %, флегматик –3,47 %, холерик – 1,98 %, меланхолік –1,78 %).
Співвідношення кількості дітей 3–6 років із різними типами темпераменту була майже однаковою в усіх вікових підгрупах
дівчаток і хлопчиків.
The formation, preservation, strengthening and restoration of the health of the younger generation, the protection of its vital
activity is one of the main tasks of the state. First of all, it is actualized at the preschool age, when the creation of the basic
components of the child's personality formation is taking place. Under such circumstances, the role of physical education in the
system of preschool education significantly increases, its potential is not only in the impact on the motor sphere, but also on the
spiritual, personal and social. This requires a differentiated approach, taking into account the age, state of health, physical fitness, as
well as individual typological characteristics of children. The purpose of the study is to determine the individual typological
characteristics of preschool children. Material and methods of research: the study was conducted on the basis of pre-school educational institutions in Lviv and the Lviv region in 2017. A total of 1188 pre-school children participated in the study, including 418
children (216 boys, 202 girls) of preschool age (3-4 years), 350 (180 boys, 170 girls) of preschool age (4-5 years) and 420 - (211
boys, 209 girls) of the senior preschool age (5-6 years) and 78 educators-teachers. The following research methods are applied in
the work: general scientific (analysis, generalization of data from literary sources), pedagogical (ascertaining experiment)
questioning, mathematical statistics. To clarify the type of temperament of preschool children, the diagnostic methodology of
individual typological features was used [6]. It is based on the questioning of parents of children or educators who know the child
well. It is established that for children of preschool age a combination of several dominant features of one temperament with another
is characteristic. The highest number of children is characterized by the "sanguine phlegmatic" type (32.14%), the other significant
part is the distribution of such types of temperament as "sanguine choleric", "phlegmatic melancholic" and "choleric phlegmatic"
(21.39% 15.09% and 13.16% respectively). With a clearly defined properties of one type of temperament, an insignificant number of
children is identified (sanguine - 5.46%, phlegmatic -3.47%, choleric - 1.98%, melancholic - 1.78%). The ratio of the number of
children 3-6 years old with different types of temperament was almost the same in all age subgroups of girls and boys.