Підготовка і проведення Олімпійських ігор як спортивного дійства міжнародного рівня зумовлює появу
феномену «олімпійської спадщини». Ці довгострокові матеріальні та нематеріальні, позитивні та негативні сторони
активів, що залишаються після закінчення спортивного свята, в подальшому змінюють територію проведення Ігор та
впливають на всіх учасників Олімпійських Ігор. Дослідження спадщини олімпійського руху, її основних напрямів і форм
виступає важливим елементом олімпійської освіти, оскільки олімпійська спадщина може сприяти формуванню
гармонійно-розвиненої особистості на основі гуманістичних цінностей олімпізму через вивчення наслідків підготовки та
проведення олімпійського дійства, розширення світогляду і доповнення знань про Олімпійський спорт та олімпійський
рух. У ході дослідження виявлено неоднозначність та однобокість формулювання поняття «олімпійської спадщини»
авторами. З огляду на те, що існуючі визначення не в повній мірі розкривають сутність феномену спадщини
олімпійського руху, нами запропоновано визначати «олімпійську спадщину» як сукупність довготривалих матеріальних
та нематеріальних ефектів, які всебічно впливають на соціум, розвиток спорту та міст, екологію та економіку країн-
учасниць Олімпійських ігор.
The preparation and
holding of the Olympic Games as a sporting international event forms the phenomenon of "olympic legasy". The International
Olympic Committee has identified five main areas for the achievements of the Olympic Games: social, sporting, environmental,
urban and economic. These long-term material and immaterial, positive and negative aspects of Olympic heritage that remaining
after the sporting competition, will further change the territory of the Games and affect all participants in the Olympic Games. The
study of the main directions, forms and elements of the Olympic inheritance it is an important element of the Olympic education as a
pedagogical process for the formation of a harmoniously developed personality based on the humanistic values of Olympism,
through studying the consequences of the preparation and holding of the Olympic performance, expanding the ideology and
complementing knowledge about the Olympic sport and Olympic movement. Our researching revealed the ambiguity of the concept
of "Olympic legacy" by the authors. The analysis of literary sources allowed to reveal the one-sidedness of definitions. Some authors
consider only the positive side of the effects of the Olympic Games, another group of researchers studying the inheritance as an
asset only for the host region, other scientists characterize the legacy in the context of their problems. We thought that the existing
definitions do not fully disclose the essence of the phenomenon of the inheritance of the Olympic movement, so we determine the
"Olympic legacy" as a combination of long-term material and non-material effects that have a comprehensive impact on society, the
development of sport and cities, the environment and the economy of the countries- participants in the Olympic Games.