Аналізуються причини значного поширення академічного плагіату в сучасній українській науці. Акцентовано увагу на розповсюдженні цього феномена у світовій науці. Проведено історичні паралелі при вивченні феномена плагіату. Зосереджено увагу на специфіці української ситуації із плагіатуванням. Розглянуто два радикально протилежні підходи у боротьбі із плагіатом. Доводиться, що проблема академічного плагіату, як і плагіатування у інших сферах діяльності, не зводиться лише до етико-моральних характеристик суб’єктів наукових інституцій, а має соціальний характер і напряму залежить від загальної ситуації в країні, а також і від ціннісно-світоглядних, філософських, навіть ментальних особливостей спільноти загалом та наукової спільноти як її частини.
The article analyzes the reasons for the significant spread of academic
plagiarism in modern Ukrainian science. The emphasis is on the dissemination of
this phenomenon in world science. The author carries out historical parallels in
studying the phenomenon of plagiarism. The attention is focused on the specifics of
the Ukrainian plagiarism situation and two radically opposite approaches are being
considered in the fight against plagiarism. The article shows that the problem of
academic plagiarism, as well as plagiarism in other spheres of activity, is not limited
to the ethical and moral characteristics of the subjects of scientific institutions,
but has a social character and direction depends on the general situation in the
country, as well as on the value-ideological, philosophical, even mental features of
the community as a whole and the scientific community as a part of it.