Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Характеристика провідних принципів формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кочубей, Т. Д.
dc.contributor.author Кравчук, Н. П.
dc.date.accessioned 2019-10-02T08:47:09Z
dc.date.available 2019-10-02T08:47:09Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Кочубей, Т. Д. Характеристика провідних принципів формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів / Т. Д. Кочубей, Н. П. Кравчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 26 (36). - С. 24-29 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25725
dc.description.abstract У статті охарактеризовано дидактичні принципи навчання: науковості, ґрунтовності, гуманізації, систематичності та послідовності, природовідповідності, розвиваючого і виховного характеру навчання, свідомості та активності, зв’язок навчання з життям, з практикою, яких слід дотримуватись у процесі формування здоров'язбережувальної компетентності у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Дотримуючись даних принципів навчання процес формування здоров'язбережувальної компетентності у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів буде ненав’язливим і у студентів усвідомлено формується готовність самостійно вирішувати питання, пов’язані з підтримкою, зміцненням та збереженням здоров’я. ua
dc.description.abstract The article describes the didactic teaching principles: of scientific approach (knowledge should contain scientific background and conform the objective reality), of thoroughness (knowledge, abilities and skills obtained in the learning process need to be recognized and associated with the teaching practice), of humanization (self-realization of the student's individuality, would ensure him safe and comfortable existence), of systematicity and consistency (accumulation of health-preserving skills), the nature conformation (taking into account the age peculiarities of a personality and the subordination to the laws of nature), developing and educating nature of learning, of consciousness and activity (ability to organize (a) health preserving activity), of the connection of training with life, and practice (learning and implementing it in practice)which are to be followed in the process of forming healthpreserving competence of future teachers of pre-school educational institutions. The authors reveal the specifics of each principle from the viewpoint of health-promoting values in the process of formation of health-preserving competence of the future teachers of pre-school educational institutions. Using these principles will help the process of forming health-preserving competence of future teachers of pre-school educational institutions be obtrusive and students will consciously have their willingness to solve the problems associated with maintaining, strengthening and preservation of health independently. It is proved that the disclosure of the guiding principles of education and upbringing was by Yu. Boyko, G. Vaschenko, D. Voronin, S. Goncharenko, N. Yefymenko, V. Zdaniuk, V. Klimovа, K. Krutiy, A. Pometun, O. Phuntikoda etc. But outside of the study the problem of the characteristics of the leading principles of formation of health-preserving competence of the future teachers of pre-school educational institutions remained outside the investigation. Forming of health-preserving competence model of future educators, we relied on these principles of learning which reflect the specificity of formation health-preserving competence. The prospect of the further research on this issue the peculiar characteristics was revealed is of the criteria, levels and indicators of formation health-preserving competence of the future pre-school teachers. ua
dc.description.abstract В статье охарактеризованы дидактические принципы обучения: научности обучения, основательности, гуманизации, систематичности и последовательности, развивающего и воспитательного характера обучения, связь обучения с жизнью, с практикой, природосообразности, сознательности и активности, которых следует придерживаться в процессе формирования здоровьесберегательной компетентности у будущих воспитателей дошкольных учебных заведений. Придерживаясь данных принципов обучения процесс формирования здоровьесберегательной компетентности у будущих воспитателей дошкольных учебных заведений будет ненавязчивым и у студентов осознанно сформируется готовность самостоятельно решать вопросы, связанные с поддержанием, укреплением и сохранением здоровья. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject дидактичні принципи ua
dc.subject здоров'язбережувальна компетентність ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject майбутні вихователі ua
dc.subject didactic principles ua
dc.subject health-preserving competence ua
dc.subject professional training ua
dc.subject future pre-school teachers ua
dc.subject professional training ua
dc.subject future pre-school teachers ua
dc.subject дидактические принципы ua
dc.subject здоровьесберегательная компетентность ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject будущие воспитатели ua
dc.subject.classification 371.13:372.3 ua
dc.title Характеристика провідних принципів формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів ua
dc.title.alternative Characteristics of major principles formation of health-preserving competence of future teachers of pre-school educational institutions ua
dc.title.alternative Характеристика ведущих принципов формирования здоровьесберегательной компетентности будущих воспитателей дошкольных учебных заведений ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу