ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Кротенко, Лідія Борисівна | |
dc.date.accessioned | 2019-09-20T13:20:42Z | |
dc.date.available | 2019-09-20T13:20:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Кротенко, Л. Б. Етнолінгвістичні студії – філософія традицій та сучасності (на матеріалі авторського посібника Britain vs. Ukraine : ethnolinguistic studies (Wheel of the Year, Festivals) – свято Litha vs. Івана Купала) / Л. Б. Кротенко // Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки : науковий вісник : збірник наукових праць / Голов. ред. В. М. Вашкевич ; НПУ ім. М. П. Драгоманова. - Київ : "Вид-во "Гілея", 2017. - Вип. 127. - С. 190-192. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25598 | |
dc.description.abstract | Стаття присвячена питанням важливості викладання етнолінгвістич- них студій в сучасному перекладознавчому просторі. Розглядається важливість вивчення іншомовних традицій у порівнянні із подібними культурологічними аспектами власного етносу, проведенні паралелей та визначенні подібного. Останнє пропонується робити із метою зменшення міжнаціонального розбрату в аспекті дотримання народних традицій, встановлення культурологічного містку між народами та поглиблення іншомовної компетенції та культурно–освітнього рівня студентів. | ua |
dc.description.abstract | The article is devoted to questions of the importance of ethnolinguistic studies in modern translation and interpreting space. It observes the importance of studying foreign–language traditions in comparison with similar cultural aspects of its own ethnic group, conducting parallels. The latter is proposed to be made with the aim of reducing interethnic discord in the aspect of observing folk traditions, establishing a cultural bridge between peoples and deepening the competence of the foreign language and the cultural and educational level of students. The following is proposed to be maid on the simple example of comparison of two fests – Slavik Ivana Kupala (territory of Ukraine) vs. Celtic Litha (territory of Britain). A parallel can be held between rituals, between the main signs and symbols. And each of these aspects is expressed in the language with the help of nationally–marked vocabulary, idiomatic expressions. Let us conclude that the main task of an interpreter is to convey not only the essence of the meanings, but also the poetics of each word, not only the semantics of the content, but also the cognitive features of the information layer. The main task of the teacher of Ethnolinguistics discipline and other related disciplines (linguistics, etc.) – to teach this. To teach not only to use the vocabulary but to feel content that is possible only with the deep love and respect in the first place to the traditions, the history of the native land, as well as to the foreign ethnic group whose language is taught. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | ПП "Вид-во "Гілея"' | ua |
dc.subject | етнос | ua |
dc.subject | етнолінгвістика | ua |
dc.subject | лінгвокультурологія | ua |
dc.subject | перекладознавство | ua |
dc.subject | іншомовна компетенція | ua |
dc.subject | ethnos | ua |
dc.subject | ethnolinguistics | ua |
dc.subject | linguistic culture | ua |
dc.subject | translation studies | ua |
dc.subject | foreign language competence | ua |
dc.subject.classification | 81:1:39]:81'25 | ua |
dc.title | Етнолінгвістичні студії – філософія традицій та сучасності (на матеріалі авторського посібника Britain vs. Ukraine: ethnolinguistic studies (Wheel of the Year, Festivals) – свято Litha vs. Івана Купала) | ua |
dc.title.alternative | Ethnolinguistic studios are a philosophy of tradition and modernity (based on author’s manual Britain vs. Ukraine: Wheel of the Year, Festivals) – Litha vs. Ivan Kupala’s holiday) | ua |
dc.type | Article | ua |