У статті розглянуто питання фізичного виховання студентів у позаакадемічних формах. Науковим пошуком виявлено та обґрунтовано інноваційні основи підвищення ефекту цього процесу у термін навчання у закладах вищої освіти. Запропоновані розробки з урахуванням викликів часу, скеровані на модернізацію фізичного виховання у заняттях у
позаудиторний час. За результатами розвідки виокремлено: інтерактивні технології фізичного виховання, оптимізація
процесу, особистісно зорієнтований підхід, використання індивідуалізації та диференціації у заняттях, індивідуального
вибору видів фізичної активності, організацію фізкультурно-оздоровчих масових заходів за участю студентів у вільний
від навчання час. Вважаймо, що втілення запропонованих новацій у практичну діяльність сприятиме успішному фізичному вихованню студентів у позаакадемічних формах занять.
The global technological development necessitates significant changes in all aspects of the organization of physical education, which is defined as a possible direction for improving the quality and efficiency of this process in universities, іn line with the advancement of time. А modernization of classes in non-academic forms fits into the general strategy of improving the quality of physical education, aimed at satisfying the needs of students is considered. The purpose of the work is to identify and substantiate innovative bases for increasing the effect of extra-curriculum activities for universities students physical education. Methods of research: theoretical analysis, systematization, comparison of different views on the problem under study, generalization of data of scientific-methodical and special literature. We proving the necessity of mastering innovations and introducing innovations into extra-curriculum activities for universities students physical education, note that we do
not consider individual innovations as individual improvements. The innovations include innovations in which the integrated use of
information and communication technologies and the restructuring of practice are implemented to improve its efficiency, let us
suppose that in our case. the directions of innovative activity in physical education of students in non-academic forms, the
implementation of which in practical activity will contribute to their success. Among them: interactive technologies of physical
education, optimization, personally oriented approach, priority use of individualization and differentiation in classes, individual choice
of types of physical activity, physical culture and health mass events with the involvement of active participation of students and organic synthesis of their elements we are distinguish.