Використання сучасних фітнес-технологій в процесі фізичного виховання студентів закладів вищої освіти є
актуальним питанням. В ході аналізу наукових досліджень було встановлено, що заняття силової спрямованості серед
студентів користуються великою популярністю, задовольняють їх фізкультурно-оздоровчі інтереси та в той же час
володіють значним оздоровчим ефектом, що проявляється у підвищенні показників їх фізичного стану. Відомо, що
ефективність програмування занять силової спрямованості обумовлена необхідністю дотримання та реалізації
принципу диференціації фізичних навантажень, який передбачає урахування вихідних показників фізичного стану.
Стаття присвячена актуальному питанню розробки та обґрунтуванню ефективності диференційованої програми
занять силової направленості для юнаків, спрямованої на підвищення рівня їх фізичного стану, в умовах позанавчальної
діяльності з фізичного виховання. В ході дослідження були розроблені комплекси фізичних вправ, що відрізнялися за
спрямованістю та основними параметрами навантажень. В результаті впровадження програми занять у практику
спостерігалися достовірні зміни показників фізичного стану юнаків та приросту силових показників основних м’язових
груп за результатами рухових тестів.
The use of
modern fitness technologies in the process of physical education of university students is an urgent problem. During the analysis of
scientific studies, it was found that the occupation of power fitness is very popular of among students, their physical and physical
interests are satisfied, and at the same time they have a significant healing effect, which is manifested in an increase in indicators of
their physical condition. It is known that the effectiveness of programming the strength training is due to the need implement the
principle of differentiation of physical activity, which involves taking into account the initial indicators of physical state. The article is
devoted to the actual issue of development and substantiation of the effectiveness of the differentiated program of strength training
for boys aimed at increasing their physical condition, of extra-curricular activities in physical education. In the course of the study,
complexes of physical exercises that differed in orientation and basic load parameters were developed. In developing the program of
recreational activities used the basic principles of health training, the most general theoretical positions that objectively reflect the
essence and fundamental patterns of learning. Differentiation of loads in the process of employment included taking into account the
level of physical condition, previous motor experience and preparedness, and envisaged the development of three sets of exercises,
for students with a lower and lower average level of physical fitness, for middle-aged boys, and boys with high and higher average
levels. As a result of the implementation of the program of practical training, there were significant changes in the indicators of the
physical condition of boys and an increase in the strength indicators of the major muscle groups by the results of motor tests.