ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Мороз, М. О. | |
dc.date.accessioned | 2019-08-06T12:48:14Z | |
dc.date.available | 2019-08-06T12:48:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Мороз, М. О. Історико-теоретичний огляд особливостей впровадження інтеграційних підходів до вітчизняної та зарубіжної освітніх систем / М. О. Мороз // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 31 (41). - С. 49-54. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25369 | |
dc.description.abstract | У статті запропоновано теоретичний огляд вітчизняної та зарубіжної систем освіти з позицій реалізації інтеграційного підходу до викладання навчальних дисциплін. Обґрунтовано необхідність пошуку нових підходів до вирішення завдань сучасної школи в умовах активної глобалізації усіх сфер соціальної дійсності та стрімкого інформаційного розвитку суспільства. Визначено особливості розвитку освітнього процесу та передумови впровадження в нього інтеграційних тенденцій. З’ясовано, що сучасні освітні моделі мають чітке особистісно зорієнтоване спрямування, що пояснюється вимогами сучасного соціокультурного простору, яскравими ознаками якого є високий рівень науково-технічного розвитку, швидкі зміни в усіх сферах людської діяльності, інформаційна насиченість та різноманітність. Доведено, що з огляду на такі особливості нашого сьогодення підвищуються вимоги і до сучасної освіти, спрямованої на розвиток творчих здібностей особистості, самостійного критичного мислення, формування цілого ряду життєвих компетентностей, що дозволить бути мобільними, гнучкими, творчими в будь-яких ситуаціях. | ua |
dc.description.abstract | The article proposes a theoretical review of the domestic and foreign educational systems from the point of view of the implementation of the integration approach to the teaching of disciplines. The necessity of finding new approaches to solving the tasks of the modern school in the conditions of active globalization of all spheres of social reality and the rapid information development of society is substantiated. The peculiarities of the development of the educational process and the preconditions for the introduction of integration trends in it are determined. The purpose of the article is to determine the historical and theoretical review of the implementation of integrated tendencies in the domestic and foreign educational space. Methods for the theoreticalempirical study and analysis of the problem under study were used to achieve the goal. It is revealed that modern educational models have a clear personality orientation, which is explained by the requirements of modern socio-cultural space, the bright features of which are high level of scientific and technological development, rapid changes in all spheres of human activity, information saturation and diversity. It is proved that taking into account such peculiarities of our present, requirements for modern education, which are directed at the development of creative abilities of the individual, independent critical thinking, formation of a number of vital competencies that will be mobile, flexible and creative in all situations, are increased. The author analyzed pedagogical research, which allows to assert that at the present stage of development of the education system in the process of formation of the theory and practice of using an integrated approach, the efforts of scientists and pedagogues-practitioners introduces a system of integrative-subject learning. Its principles include the orientation of learning to modern requirements of social development, the formation of a holistic knowledge system, a unified picture of the world, a scientific outlook, a combination of integrative and differentiated approaches to learning, the continuity of education and its access to the level of vocational education. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | освіта | ua |
dc.subject | інтеграція | ua |
dc.subject | навчально-виховний процес | ua |
dc.subject | інтегративний підхід | ua |
dc.subject | вітчизняна школа | ua |
dc.subject | комплексні програми | ua |
dc.subject | освітня галузь | ua |
dc.subject | education | ua |
dc.subject | integration | ua |
dc.subject | educational process | ua |
dc.subject | integrative approach | ua |
dc.subject | native school | ua |
dc.subject | complex programs | ua |
dc.subject | educational branch | ua |
dc.subject.classification | 378+37-044.247 | ua |
dc.title | Історико-теоретичний огляд особливостей впровадження інтеграційних підходів до вітчизняної та зарубіжної освітніх систем | ua |
dc.title.alternative | Historical and theoretical review of features of implementation of integrational approaches to domestic and foreign educational systems | ua |
dc.type | Article | ua |