Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості формування психологічної стійкості у дітей дошкільного віку

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравчук, Н. П.
dc.date.accessioned 2019-08-06T09:52:44Z
dc.date.available 2019-08-06T09:52:44Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Кравчук, Н. П. Особливості формування психологічної стійкості у дітей дошкільного віку / Н. П. Кравчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 31 (41). - С. 119-123. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25365
dc.description.abstract статті розглядаються особливості формування психологічної стійкості у дітей дошкільного віку. Досліджено поняття «стійкість», «психічна стійкість», «психологічна стійкість». Поняття «психічна стійкість» та «психологічна стійкість» розглядаються, як ідентичні поняття. Простежено фактори психічної стійкості у психологічній літературі, визначено психолого-педагогічні принципи формування психологічної стійкості у дітей дошкільного віку та ступінь психологічної стійкості у дітей дошкільного віку. ua
dc.description.abstract The article deals with the peculiarities of forming the bases of psychological resilience in preschool children. The concepts of " resilience ", "mental resilience", "psychological resilience " are researched. The notions of "mental resilience" and "psychological resilience” are considered as identical concepts. The factors of psychological resilience in children of preschool age are traced in psychological literature; psychological and pedagogical principles of forming psychological resilience are defined; determination of its degree in children of preschool age is considered. Now life without stress is impossible. Educational environment is not an exception; on the contrary, it is considered to be the most stressful, in which both the psychological load and the requirements to the mental resilience of the individual grow. Information oversaturation, fear, anxiety, nervous disorders, mental disorders and disorders in children´s behavior cause mental health disorders of the individual. The purpose of the article is, firstly, to analyze the essence of the concepts of "resilience", "mental resilience", "psychological resilience "; secondly, to isolate and discuss the main problems of forming the bases of psychological resilience in children of preschool age; thirdly, to provide practical recommendations on its formation in pre-school establishments. Conclusions and perspectives of further research. Studying the problem of forming the bases of psychological resilience in children of preschool age allowed to analyze the essence of the concepts of "resilience", "mental resilience", "psychological resilience", to isolate and discuss the main directions of forming the bases of psychological resilience in preschool children and provide practical recommendations on its formation in pre-school establishments. The justification of the directions of working with the family on the specified problem needs further scientific research. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject психологічна стійкість ua
dc.subject психічна стійкість ua
dc.subject діти дошкільного віку ua
dc.subject психічне здоров’я ua
dc.subject psychological resilience ua
dc.subject mental resilience ua
dc.subject stress ua
dc.subject stress resistance ua
dc.subject children of preschool age ua
dc.subject mental health ua
dc.subject.classification 159.922.7 ua
dc.title Особливості формування психологічної стійкості у дітей дошкільного віку ua
dc.title.alternative Forming the bases of psychological resilience in preschool children ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу