Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Розвиток креативності у процесі навчання музики як складова особистісного становлення молодших школярів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Хоу Імей
dc.date.accessioned 2019-07-24T08:23:32Z
dc.date.available 2019-07-24T08:23:32Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Хоу Імей. Розвиток креативності у процесі навчання музики як складова особистісного становлення молодших школярів / Хоу Імей // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 25 (30). - С. 86-91. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25205
dc.description.abstract Креативність розглядається як один з найпотужніших факторів розвитку особистості. Подано авторське розуміння креативності молодшого школяра у контексті розвитку його особистості в процесі музичного навчання. Актуалізовано значення музичного мистецтва у загальному психічному, фізіологічному, інтелектуальному розвитку дітей. Відзначається вплив розвиненого поліфонічного слуху на розвиток креативного мислення дітей. Запропоновано шляхи вирішення проблеми розвитку креативної особистості у процесі навчання музики. Розвиток креативності молодших школярів у процесі навчання музики варто розглядати як складову їхнього особистісного розвитку. ua
dc.description.abstract In the article different approaches to the interpretation of creativity in native and foreign scientific literature are analyzed. The process of personality development has always been at the center of attention of scientists. It is noted that the creativity is one of the most powerful factors in the development of personality. Reforming education in Ukraine involves finding new forms and methods of learning. They are aimed at the formation of the personality of a pupil capable of creative activity. Consequently, the education of a creative personality is one of the main tasks of modern education The purpose of the article is to reveal the significance of musical education for the development of creativity as a component of the personal formation of junior pupils. It is emphasized that there is no single understanding of the notion of creativity today. In scientific literature creativity is interpreted as an ability to creative activity and as a process of creative thinking. Scientists note the attraction of children to music, to which they react emotionally. Therefore, the development of creativity in the process of teaching music is one of the main tasks of contemporary artistic education. In the article the author's understanding of the junior pupil's creativity in the context of the development of his personality in the process of music training is presented. The significance of musical art in general psychological, physiological, intellectual development of children has been actualized. The influence of musical art on the emotional sphere of children is noted. Teaching music involves the use of musical and creative activities. In the course of this activity, the development of musical thinking takes place, personal qualities of junior pupils are formed. Musical improvisation positively influences the development of children's musical thinking. The powerful developing potential of polyphony for the development of the intelligence of junior pupils is emphasized. The influence of developed on folklore material polyphonic ear on the development of creative thinking of children was noted. The ways of solving the problem of development a creative personality in the process of teaching music are offered. It is noted that the development of the junior pupil's creativity in the process of teaching music should be regarded as an integral part of their personal development. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject музично-творча діяльність школярів ua
dc.subject навчання музики в школі (основи імпровізації, поліфонії) ua
dc.subject розвиток творчої особистості учнів ua
dc.subject developing of junior pupils ua
dc.subject musical and creative activity ua
dc.subject teaching music at school (basis improvisation, polyphony) ua
dc.subject.classification 37.016:78]:159.923.2 – 057.874 ua
dc.title Розвиток креативності у процесі навчання музики як складова особистісного становлення молодших школярів ua
dc.title.alternative Development of creativity in the process of music training as a component of the personalized becoming of junior pupils ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу