У змістовно-цільовому структурному компоненті здатності до самоконтролю фортепіанної
навчально-виконавської діяльності майбутніх учителів музики виділено два види контролю: афективний і
когнітивний самоконтроль. У афективному самоконтролі предметом контролю є емоційні процеси і
спонукання суб’єкта (почуття і бажання). Цей вид самоконтролю стає предметом оригінальних
досліджень, що відносяться насамперед до проблеми волі. У когнітивному самоконтролі предметом
контролю виступають власні уявлення і думки суб’єкта. Когнітивний самоконтроль (як і інші прояви
самоконтролю) характеризується єдністю його вольових і рефлексивних утворювань. Змістовно-цільовий
структурний компонент здатності до самоконтролю фортепіанного навчання майбутніх учителів музики
охоплює системні теоретичні знання щодо цілісної значимості фортепіанної навчально-виконавської
діяльності, розуміння її поліфункціональних особливостей та значення у цьому процесі самоконтролю.
Змістовно-цільовий структурний компонент здатності до самоконтролю фортепіанної навчально-
виконавської діяльності майбутніх учителів музики охоплює дієво-практичну і рефлексивно-орієнтовану
складові. Виокремлено значення здатності до самоконтролю майбутніх учителів музичного мистецтва
саме у фортепіанній навчально-виконавській діяльності.
The content-target structural component of the ability to self-control piano learning and performance of
future music teachers is presented. There are two types of control: affective and cognitive self-control. In
affective self-control, the subject of control is the emotional processes and motivation of the subject (feeling
and desire). This type of self-control becomes the subject of original research, which relate primarily to the
problem of freedom. In cognitive self-control, the subject of control is their own ideas and thoughts of the
subject. Cognitive self-control (as well as other manifestations of self-control) is characterized by the unity of
its volitional and reflexive formations. The content-oriented structural component of the ability to self-control
piano learning of future music teachers encompasses systemic theoretical knowledge of the integral
significance of piano teaching and performance, understanding its polyfunctional peculiarities and
significance in this process of self-control. The content-oriented structural component of the self-control
ability in piano teaching and performance of future music teachers involves effective-practical and reflexiveoriented
components.
The effective-practical aspect includes such elements as self-observation, comparison, self-examination
and self-esteem, acting as sequential actions.
The reflexive-oriented aspect covers components: theoretical knowledge, motives, reflexive mechanisms,
indicative schemes-images.
The significance of the ability to self-control future teachers of musical art is singled out in piano
teaching and performing activities.