У статті розглянуто особливості вивчення дисципліни “Технологічний практикум” у процесі підготовки майбутнього вчителя трудового навчання. Зазначено, що зміст сучасної підготовки майбутніх учителів трудового навчання визначає техніко-технологічну підготовку як результат процесу навчання, який відображений у системі технічних знань, умінь і здатності до перетворювальної діяльності. Підкреслено, що ключова роль у системі техніко-технологічної підготовки вчителів трудового навчання належить навчальній дисципліні “Технологічний практикум”, яка є невід’ємною частиною процесу навчання майбутніх учителів трудового навчання. Основним його завданням є вдосконалення набутих на практичних заняттях навичок роботи з різними
матеріалами, закріплення знань та умінь із фахових дисциплін. Схарактеризований процес підготовки майбутнього вчителя трудового навчання під час
вивчення навчальної дисципліни “Технологічний практикум”.
The article deals with the peculiarities of studying the discipline “Practical course of
Technology” in the process of education of future teacher of labor education. Problems of professional, methodological training of teachers of labor education are disclosed in the works of Ukrainian scientists, such us V. Borysov, I. Zhernoklieiev, O. Kobernyk, M. Korets, L. Orshanskyі, V. Sydorenko, V. Tytarenko, S. Tkachuk, D. Tkhorzhevskyi, S. Yashchuk and others. It is noted that the content of modern training of future teachers of labor education determines technical and technological training as a result of the training process which is reflected in the system of technical knowledge and skills and the ability to transform. It is mentioned that practical training of students is an integral part of the process of training specialists of all educational and qualification levels and is carried out at practical classes in equipped educational laboratories of the university, as well as in enterprises in the process of industrial practice. It is determined that the key role in the system of technical and technological training of teachers of labor education belongs to the discipline “Practical course of Technology” the content of which is based on the processes and phenomena that are revealed in the content of various special disciplines.
“Practical course of Technology” is an integral part of the process of training of the future teachers of labor education. The main task of it is to improve the skills of working with different materials acquired in practical classes, to consolidate knowledge and skills in professional disciplines. The process of education of the future teacher of labor education during the study of the discipline “Practical course of Technology” is described in the article.