Визначено та проаналізовано мотиви дослідження теологічної освіти у контексті
глобальних міжкультурних процесів та соціального запиту на формування основ нової освітньої політики, яка передбачає синтез концепції суспільства знань (knowledgesociety) із концепцією суспільства ризику (risksociety). На основі опрацювання нормативних документів та наукових розвідок запропоновано типологію закладів вищої освіти Федеративної Республіки Німеччини та України за ознаками напрямів фахової підготовки з теології, подано кількісні характеристики діяльності закладів вищої освіти у досліджуваній галузі. На підставі аналізу
інформації про практичну діяльність класичних університетів, вищих педагогічних шкіл та вищих шкіл теології ФРН, що мають відповідну акредитацію Міністерства освіти, схарактеризовано систему підготовки фахівців у галузі теології. Описано практику надання фахової теологічної освіти у державних ЗВО, а також у конфесійних закладах освіти України, визначено особливості взаємодії Української держави та релігійних організацій у галузі теологічної освіти. На основі порівняння діяльності закладів освіти теологічного спрямування описано тенденції розвитку теологічної освіти, зумовлених базовими нормативно-правовими умовами та факторами, що склалися історично, в Федеративній Республіці Німеччині та
Україні.
The motives of the research of theological education in the context of global intercultural
processes and social demand for laying the ground work of the foundations of a new educational policy, which supposes the synthes is conception of the know ledge society and the concept of risk society that are defined and analyzed. Based on the study of regulatory documents and scientific studies, there was suggested a typology by features which characterize the directions of specific theological training for higher educational institutions of the Federal Republic of Germany and Ukraine. The main characteristics of higher educational institutions in the above-mentioned sphere have been given. According to the information ana lysis of the practical activities of classical state
universities, higher pedagogical schools and higher schools of theology of Germany which have the appropriate accreditation of the Ministry of Education, the system of training specialists in the field of theology has been characterized. The practice of providing special theological education in state higher educational institutions and also in confessional educational institutions of Ukraine has been described. The features of interaction between the Ukrainian state and religious organisation in the field of theological education have been defined. In terms of comparing the activities of educational institutions of theological orientation, the tendencies of the development of theological education have
been described, due to the basic legal and regulatory conditions and factors that have developed historically in the Federal Republic of Germany and Ukraine