Виховання моральної особистості – процес складний і багатогранний. Результати педагогічних досліджень підкрес-люють необхідність здійснення виховного впливу на дитину одразу в декількох напрямках, по-перше, збагачуючи загальний моральний досвід дитини, по-друге, прищеплюючи позитивні риси характеру в різних видах діяльності. Гра є універсальним засобом розвитку дитини дошкільного віку. В статті розкрито ефективність використання сюжетно-рольової гри у формуванні моральних норм поведінки дітей старшого дошкільного віку.
The education of the moral personality is a difficult and multifaceted process. The results of the pedagogical research underline the necessity of the implementation of the educational influence on a child on a few directions simultaneously; firstly, by enriching the common moral experience of a child; secondly, by instilling the positive character traits in different forms of activity. A game is a universal mean of the development of a child of a preschool age. The article reveals the efficiency of the use of a story-role game in the formation of the moral norms of the behavior of the preschoolage’s children.