Необхідність дослідження особливостей формування родинно-побутової компетенції дітей старшого дошкільного віку засобами української народної казки обумовлена сучасними тенденціями розвитку українського суспільства, суспільною потребою виховувати в молоді патріотичні почуття, починаючи з прищеплення любові до рідних людей, найближчого сімейного кола, і продовжуючи формуванням цілісної особистості громадянина-патріота України. При цьому важливим є впровадження в освітній процес новітніх способів організації освітньої діяльності із використанням етнокультурних засобів, і зокрема української народної казки.
The necessity of studying the peculiarities of forming the family and everyday competence of the children of the senior preschool age by means of Ukrainian folk tales is determined by the modern tendencies of the development of Ukrainian society, the social need to educate young people in patriotic feelings, from the instillation of love to the native people of the nearest family circle and continuing the formation of the integral identity of the citizen of the patriot of Ukraine. At the same time, it is important to introduce into the educational process modern innovative technologies using cultural means, and in particular Ukrainian folk tales.