У статті розкрито ретроспективу проблеми контролю навчальних досягнень студентів у вищих закладах освіти, описано основні види контролю (поточний, періодичний, підсумковий), з’ясовано зміст поняття “контроль”, “контроль успішності студентів”, “оцінювання навчальних досягнень студентів”, розглянуто причини трансформування методичних підходів до оцінювання знань студентів у період становлення й розвитку освіти України з перших років незалежності, окреслено вектори пошуку підвищення якості контролю навчальних досягнень
студентів на сонові оптимального поєднання національної освітньої традиції й апробованої світовою практикою системи оцінювання навчальних досягнень студентів.
In the article the retrospective issue of testing educational achievements of students of Ukrainian higher educational establishments is considered, the basic types of assessment (monitoring, periodic and summative) are defined, the content of the notions “assessment”, “assessment of students’ progress” and “evaluation of students’ educational achievements” is construed, the grounds for transforming methodological approaches to the assessment of students’ knowledge within the period of establishment and development of the educational system of Ukraine since the first years of its
independence are stipulated, the directions of the research in the field of improving the quality of assessing students’ educational achievements based on the efficient integration of the national educational tradition and the system of assessing students’ educational achievements approved by the international practice are designated.