У статті розкрито різні погляди на суть феномену “система неперервної освіти”, мету як системотвірний чинник процесів її функціонування й розвитку, критерії класифікації функцій системи неперервної освіти, законодавчо-нормативну базу забезпечення її дієвості, вертикальну та горизонтальну структурну організацію, суб’єкт орієнтовані та засобово орієнтовані складники. Акцентовано увагу на причинах, якими обумовлюється функціонування й розвиток системи неперервної освіти в епоху інформаційного суспільства та епоху суспільства знань. Наведено авторське трактування поняття “система неперервної освіти”. Проаналізовано особливості становлення й розвитку системи неперервної освіти, виокремлено й розкрито суть початково-часткового, продовжуючо-часткового та цілісно-наскрізного напрямів розгортання цих процесів. Потрактовано поняття “вміння навчатися в системі неперервної освіти” як складне утворення, визначено його складники та віднесено до переліку умінь, які впорядковані в контексті підготовки індивіда до неперервної освіти впродовж життя.
В статье раскрыты разные взгляды на сущность феномена “система непрерывного образования”, цель как системообразующий фактор процессов ее функционирования и развития, критерии классификации функций системы непрерывного образования, законодательно-нормативную базу обеспечения ее действенности, вертикальную и горизонтальную структурную организацию, субъект ориентированные и средственно ориентированные составляющие. Акцентировано внимание на причинах, которыми обусловливается функционирование и развитие системы непрерывного образования в эпоху информационного общества и эпоху общества знаний. Приведена авторская трактовка понятия “система непрерывного образования”. Проанализировано особенности становления и развития системы непрерывного образования, выделена и раскрыта сущность начально-частичного, продолжительно-частичного и целостно-пронизанного направлений развертывания этих процессов. Приведено толкование понятия “умение обучаться в системе непрерывного образования” как сложное образование, определены его составляющие и отнесено к перечню умений, которые упорядочены в контексте подготовки индивида к непрерывному образованию в течение жизни.
The article reveals different views on the essence of the phenomenon of “the system of continuous education”, the goal as a system-based factor in the processes of its functioning and development, the criteria for classification of functions of the system of continuous education, legislative and normative basis for ensuring its effectiveness, vertical and horizontal structural organization, subject-oriented and means-oriented components.
The emphasis is on the reasons for the functioning and development of the system of continuous education in the era of the information society and the era of knowledge society. The author’s interpretation of the concept of “system of continuous education” is given. The peculiarities of the formation and development of the system of continuous education are analyzed, the essence of the initial-partial, continuation-partial and holistic-through-directions directions of the deployment of these processes is singled out and disclosed. The concept of “the ability to study in the system of continuous education” as a complex formation is studied, its components are defined and included in the list of skills that are organized in the context of the individual’s preparation for lifelong education.