У науковій розвідці запропоновано систему вправ, спрямованих на вивчення майбутніми вчителями української мови і літератури експресивних можливостей звуків української мови. Автор зазначає, що в сучасних соціокультурних умовах усе більшої актуальності набуває вивчення майбутніми учителями-словесниками стилістики як комунікативно орієнтованої навчальної дисципліни, завданнями якої є оволодіння стилістичною системою сучасної української мови, тобто глибоке усвідомлене вивчення мовцями стилістики ресурсів і функційної стилістики української мови; вироблення вмінь помічати й оцінювати стилістичні ефекти в тексті та виявляти стилістичні засоби, за допомогою яких вони досягаються;
ознайомлення зі стилістичними прийомами і способами використання мовних одиниць відповідно до умов і цільової настанови; вироблення у мовців умінь оцінювати стилістичні можливості наявних мовних одиниць; розвиток мовного чуття і мовного смаку. Відтак у межах навчальної дисципліни “Стилістика” виокремлено тему “Фоностилістика”, мета якої полягає в тому, щоб з’ясувати стилістичні можливості звукової системи української мови; навчити аналізувати тексти, стилістичний ефект яких створюється акустично- артикуляційними ознаками звуків; ознайомити студентів із особливостями вивчення стилістичних засобів фонетики в загальноосвітніх навчальних закладах, на що й спрямована
запропонована система вправ.
This research introduces a system of exercises intended to enable future teachers of the
Ukrainian language and literature to learn expressive capacities of sounds of the Ukrainian language. The author emphasizes that in present-day socio-cultural conditions, it is becoming more and more relevant for future language teachers to study stylistics as a communication-oriented subject, which therefore sets the goal of mastering the stylistic system of the modern Ukrainian language, that is, achieving the deep awareness when studying the stylistics of resources and functional stylistics of the Ukrainian language; developing the skill to notice and evaluate stylistic effects in the text and recognize the stylistic devices employed to achieve the said effects; getting to know stylistic devices and ways of using vocabulary depending on the conditions and aim of the utterance; developing the skill to evaluate stylistic potential of available vocabulary; elaborating the linguistic feeling and taste. Hence, the topic of “phonostylistics” has been singled out within the framework of stylistics as an attempt to reveal stylistic capacities of the sound system of the Ukrainian language; to train future teachers in analysis of texts where stylistic effects are created with acoustic and articulatory features of sounds; introduce students to peculiarities of studying stylistic means of phonetics in comprehensive schools, which is the main goal behind the proposed set of exercises.