У статті проаналізовано вплив судової практики Європейського суду з прав людини на адміністративне судочинство загалом та справи із захисту інтересів держави зокрема. Стверджується, що адміністративні суди, отримавши можливість застосовувати практику Європейського суду з прав людини як джерело права, своєю повсякденною правозастосовною діяльністю упроваджують ідеологію панування (верховенства) права. Проте констатується, що орієнтація національних адміністративних судів більш широко тлумачити наявні в державі норми позитивного права все ж таки має доповнюватися певними формальними посиланнями на джерела права чи тлумачення принципів права і законодавства, здійснене компетентними органами.
В статье проанализировано влияние судебной практики Европейского суда по правам человека на административное судопроизводство в целом и дела по защите интересов государства в частности. Утверждается, что административные суды, получив возможность применять практику Европейского суда по правам человека как источник права, своей повседневной правоприменительной деятельностью внедряют идеологию господства (верховенства) права. Однако констатируется, что ориентация национальных административных судов более широко толковать имеющиеся в государстве нормы позитивного права все же должна дополняться определенными формальными ссылками на источники права или толкования принципов права и законодательства, осуществлено компетентными органами.
The article analyzes the influence of the jurisprudence of the European court of human rights administrative proceedings in General and proceedings for the protection of the interests of the state in particular. It is argued that the administrative courts, having the opportunity to apply the practice of the European court of human rights as sources of law in their daily enforcement activities to implement the ideology of the rule (the rule of) law.
Despite the dominant direction of protecting the interests of the individual against arbitrary interference by the state, within the framework of administrative procedure are considered and others – opposite wing question. We are talking about competency disputes, realization of the right to peaceful Assembly and limits on grounds of public security, the forced removal of foreigners and the like. in the context of the protection of state interests, the most significant of these deficiencies is the fact that the domestic courts do not provide a fair balance between the applicant’s interests and the interests of society. It is known that the interests of society often correspond to the interests of the state and stand in contrast to the personal interests of individuals. And, of course, unacceptable is the practice of repetition of violations in similar cases in respect of which there is a decision of the European court, translated into Ukrainian language and published in the official legal publication
However, it is stated that the orientation of the national administrative courts to interpret more widely available in the state standards of positive law shall be supplemented with defined formal references to sources of law or interpretation of the principles of law and legislation, carried out by the competent authorities.