ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Садовий, М. І. | |
dc.contributor.author | Трифонова, О. М. | |
dc.date.accessioned | 2019-04-23T12:49:56Z | |
dc.date.available | 2019-04-23T12:49:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Садовий, М. І. Розвиток технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку / М. І. Садовий, О. М. Трифонова // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – Вип. СXХХІІ (132). – С. 197-206. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24306 | |
dc.description.abstract | Стаття присвячена проблемі розвитку технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку, де в основу навчання покладено людський фактор, як основна цінність суспільства. Дослідження проблеми сталого розвитку особливо набуло активізації у 80-х роках минулого століття. Тоді ж виникли поняття про зрівноважений, збалансований, екологічний розвиток. На основі аналізу спеціальної літератури створено засади сталого розвитку та технологія їх застосування до навчального процесу з природничих та технологічних дисциплін. Окреслені основні завдання навчання технологічної, природничої галузей та технологій у навчальних закладах освіти згідно концепції сталого розвитку. Виділені у статті поняття сталого розвитку в освіті, засади сталого розвитку в природничих та технологічних галузях, схема трансформації нового компоненту щодо сталого розвитку до навчальних планів, основні завдання навчання технологічної, природничої освіти та технологій у навчальних закладах освіти згідно концепції сталого розвитку, принципи консервативізму та концепція випереджаючої освіти для сталого розвитку є порівняно новими поняттями у дидактиці технологій та фізики, їх розкриття є певним внеском у розвиток методичної думки. | ua |
dc.description.abstract | The article deals with the problem of natural and technological education in sustainable development, which laid the basis of training the human factor as the core value of society. Research problems of sustainable development has become particularly intensify in the 80s of last century. Then arose the concept of balanced, balanced, ecological development based on analysis of literature created by the principles of sustainable development and the use of technology for teaching learning of natural and technological disciplines. The basic task of learning technology, natural areas and technology education in schools under the concept of sustainable development. Normativism Principle provides the requirements for teaching subjects that have the technical and professional knowledge and skills for lifelong learning throughout life, the creation of decent jobs and business development. The acquired knowledge and skills to contribute to sustainable development, education for sustainable development; education for sustainable lifestyles; promote a culture of peace; education of global citizens. The concept of anticipating education for sustainable development is the reorganization of the content and methodology of training process on natural and technological disciplines for the timely preparation of training to new conditions. It is necessary to give them the knowledge and skills can successfully adapt to new conditions and social information environment. In addition, graduates should be prepared for active influence on the built environment in order to preserve and further their harmonious development. Continuous and proactive education designed to secure the future of Ukraine. Transition education to sustainable development leads to a new feature – the readiness of learning skills to get out of the global crises and disasters. This can make a competent person who possessed knowledge. Paradigm Learning technology and natural disciplines XXI century. Provides radically change the minds of young people and for several generations form a new human values different from the way people think of industrial and post-industrial society. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | сталий розвиток | ua |
dc.subject | парадигма | ua |
dc.subject | загальнолюдські цінності | ua |
dc.subject | технологічна освіта | ua |
dc.subject | природнича освіта | ua |
dc.subject | sustainable development paradigm | ua |
dc.subject | human values and technological education | ua |
dc.subject | natural science education | ua |
dc.subject.classification | 377.35 | ua |
dc.title | Розвиток технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку | ua |
dc.type | Article | ua |