У статті аналізується тлумачення історії в
українській філософсько освітній думці XVII–
XIX ст. з урахуванням тенденцій класичної пара дигми європейської культури. Автор вважає, що вітчизняна філософсько освітня думка класичної доби Модерну в цілому не відрізнялася від західно -європейських підходів, проте мала свої особливості.
Специфіка тлумачення історії в Україні класичної доби, на думку автора, полягає в урахуванні хаотично безладних процесів і
подій, в той час як у західноєвропейській філософській думці вагому роль відігравали механіко прогресистський та циклічний підходи.
The article presents an analysis of the interpretation of history by the
Ukrainian philosophical and educational thought of the 17–19 th century, taking into consideration the tendencies of the classical paradigm of the European culture. The author considers that Ukrainian philosophical and educational thought of the Modern ages did not differ from the Western European
approaches though had its own peculiarities. In author's opinion, the interpre tation of history in Ukraine of the Classical period lied in a registration of the chaotic and messy processes and events, when Western European thought was paying much attention to the mechanic and progressive and also cyclic
approaches.