В статті розглянуто проблеми мотивації до навчання в умовах модернізації системи освіти в Україні. На сучасному етапі розвитку Європейського простору вищої освіти важливим викликом є запровадження стандартів, рекомендацій і основних інструментів, що сприятимуть сумісності, порівнянності, визнанню періодів і термінів підготовки фахівців. У галузі педагогічної освіти це – підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів, вдосконалення їх компетенцій відповідно до сучасних вимог з метою забезпечення сталого розвитку системи вищої освіти і держави; розроблення і запровадження професійних стандартів як основи для модернізації державних освітніх стандартів (навчальних програм, навчальних планів) з метою підвищення якості змісту професійної освіти і навчання та
приведення його у відповідність до вимог роботодавців. Однією з головних ланок реформи освіти в Україні є модернізація процесу підготовки педагогічних кадрів. Тому метою нашої роботи визначено – дослідити мотивації до навчання студентів за європейськими стандартами.
The article deals with the problems of motivation to study in the conditions of modernization of the education system in Ukraine. At the current stage of development of the European Higher Education Area, the challenge is to introduce standards, recommendations and key tools that will promote compatibility, comparability, recognition of periods and terms of training of specialists. In the field of pedagogical education it is – preparation of scientific and scientific and pedagogical staff,
improvement of their competences in accordance with modern requirements in order to ensure sustainable development of the system of higher education and the state; development and implementation of professional standards as a basis for th modernization of state educational standards (curricula, curricula) in order to improve the quality of vocational education and training content and bring it into line with the requirements of employers. One of the main parts of the reform of education in Ukraine is the modernization of the process of training pedagogical staff. Therefore, the purpose of our work is determined – to study the motivation to study students according to European standards.