У статті проектно-художня діяльність розглядається в контексті навчання технологій. Актуалізовано стан дослідження дизайн-компетентності у наукових джерелах. Розглянуто проблему підготовки вчителя технологій до формування в учнів основ матеріально-художньої культури; розкрито педагогічні умови формування дизайн-компетентності вчителів технологічної освіти в процесі післядипломної проектно-художньої діяльності на основі компетентнісного підходу. Запропоновано один із шляхів реалізації компетентнісного підходу у
післядипломній освіті, який передбачає поетапне застосування методів проблемно-розвивального навчання в системі організаційних форм, яка структурно і функціонально детермінує досягнення слухачами курсів продуктивних, творчих рівнів знань, умінь, якостей.
In the article project-artistic activity is examined in the context of studies of technologies. The state of research of design competence is investigational in scientific sources. The problem of preparation of teacher of technologies is considered to forming for the students of base of materiallyartistic culture; the pedagogical terms of forming of competence of design of teachers of technological education are exposed in the process of project-artistic activity on the basis of competent approach. One of ways of realization of competent approach in education, which foresees stage-by-stage application of methods of problem-developing studies in the system of organizational forms, which
structurally and functionally determines achievement of courses of productive, creative levels of knowledge, abilities, internalss listeners, is offered.