У статті обґрунтовано методологічні підходи підготовки майбутніх учителів до
трудової діяльності молодших школярів. Доведено актуальність означеної проблематики в умовах сучасної України. З’ясовано, що педагогічна наука накопичила чималий досвід з визначення сутності та шляхів реалізації методологічних підходів. Зазначені підходи визначають сьогодні основні тенденції і принципи побудови змісту та технологій професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи, оскільки аналіз теоретичних розробок і питань практики вказує на необхідність її модернізації.
The article substantiates the methodological approaches of preparing future teachers for the work of junior pupils. The relevance of the mentioned problem in the conditions of modern Ukraine is proved. It has been found that pedagogical science has accumulated considerable experience in determining the essence and ways of implementing methodological approaches. These approaches determine today the main trends and principles of constructing the content and technologies of vocational training of the future teacher of elementary school, since the analysis of theoretical developments and issues of practice indicates the need for its modernization.