Статтю присвячено актуальним проблемам модернізації та підвищення якості вищої землевпорядної освіти України в контексті європейської інтеграції. Особливу увагу приділено інноваційним методикам викладання дисциплін на землевпорядних факультетах. Проведено аналіз освітніх програм спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій». Розглянуто поняття «інновація», «інноваційні процеси», «інноваційне навчання». Надано характеристику інноваційних
моделей сучасної вітчизняної вищої школи. Зазначено, що високу ефективність навчального процесу на землевпорядному факультеті вищого закладу освіти забезпечує застосування таких методів, форм і прийомів навчальної роботи:
кооперативне навчання, колективно-групове навчання, ситуативне моделювання, опрацювання дискусійних питань.
The article is devoted to actual problems of modernization and improvement of the quality of higher land management education of Ukraine in the context of European integration. Particular attention is paid to innovative methods of teaching disciplines in land management departments. The analysis of educational programs of specialty 193 «Geodesy and land management» is carried out. The concept of «innovation», «innovation processes», «innovative training» is considered. The characteristic of innovative models of the modern Ukrainian high school is presented. It is noted that the high efficiency of the educational process at the land management faculty of the higher educational establishment provides the application of such methods, forms and methods of educational work: cooperative training, collective-group training, situational modeling, working out of discussion issues.