У статті окреслено методичні орієнтири до створення тестових завдань із мовознавчих
дисциплін за їхніми класифікаційними ознаками. Подано рекомендації для удосконалення
різновидів тестових завдань під час контролю знань майбутніх учителів української мови і
літератури з мовознавчих дисциплін. Проаналізовано стан розробленості обраної проблеми у
теорії і практиці вищої школи, досліджене ґенезу тестового контролю суб’єктів освітнього
процесу у педагогічній науці. Розкрито переваги тестового контролю навчальних досягнень
студентів у контексті зарубіжного досвіду. Окремим аспектом публікації є розгляд
психологічних чинників, що позитивно впливають на процеси саморегуляції, самооцінювання,
самокорекції і саморозвитку майбутніх фахівців освітньої галузі.
Висвітлено провідні тенденції у розробленні тестових завдань із різних дисциплін, а
також способи їх створення (вербальні, вербально-невербальна, невербальна форми) з
обґрунтуванням переваг конкретної форми. Докладно проаналізовано найпоширеніші формати
тестових завдань (альтернативні, вибіркові, послідовні, конструктивні) й проілюстровано
відповідними прикладами із сучасної української літературної мови. Охарактеризовано типи за
різними видами ознак (цільовими, функціональними, смисловими ознаками, формальними
ознаками). Обґрунтовано доцільність урахування технологічних аспектів під час розроблення
альтернативних, взаємозалежних і відтворювальних тестових завдань для майбутніх учителів
української мови і літератури з мовознавчих дисциплін.
The article defines methodical points for the creation of tests tasks in linguistic disciplines
according to their classification criteria. The recommendations for the creation of test tasks while
controlling the knowledge of future teachers of the Ukrainian language and literature on linguistics
disciplines are given. The state of development of the chosen problem in the theory and practice of high
school is analyzed, the genesis of test control of subjects of educational process in pedagogicals cience
is investigated. The advant ages of test control of academic achievements of students in the context of
foreign experience are revealed. A separate aspect of the publicationis the consideration of
psychological factors that positively affect the processes of self-regulation, self-evaluation, selfcorrection
and self-development of future specialists in the educational field.
The main tendencies in the development of test tasks from different disciplines, as well as ways of
their creation (verbal, verbal-non-verbal, non-verbalforms) with the justification of the advantages of a
concrete formare highlighted. The most common forms of test tasks (alternative, selective, sequential,
constructive) are analyzed in detail and illustrated by relevant examples from the modern Ukrainian
literary language. Types characterized according to various types of signs (target, functional, semantic
signs, formal signs). The feasibility of taking in to account technological aspects during the
development of alternative, inter dependent and reproductive test tasks for future teachers of the
Ukrainian language and literature on linguistic disciplines is substantiated.