У статті здійснено теоретичний аналіз системи вищої професійної освіти у Республіці
Польща на основі огляду нормативних документів та науково-педагогічної літератури.
Зокрема, розкрито особливості системи вищої освіти; визначено критерії професійної
підготовки майбутніх фахівців; розглянуто специфіку студентської академічної мобільності;
охарактеризовано специфіку вищої освіти Польщі на зовнішніх ринках та сучасні функції ВНЗ;
проаналізовано особливості системи професійної підготовки фахівців аграрної галузі та
відмінності між термінами “компетенція” і “компетенційна освіта”; зроблено акцент на
вимогах до професійної підготовки майбутніх фахівців. У зв’язку з інтеграцією до
європейського освітнього простору сучасна система вищої освіти Польщі зазнала суттєвих
змін, до сильних сторін яких можемо віднести: розвинену мережу вищих навчальних закладів;
детально регламентований механізм їх акредитації; значний попит на освітні послуги у країні;
високу частку студентів у віці 20-30 років.
The article provides theoretical analysis of the system of higher professional education in the
Republic of Poland on the basis of review of normative documents and scientific and pedagogical
literature. In particular, features of the system of higher education are revealed; criteria of
professional training of future specialists are determined; the specifics of student academic mobility
are considered; characterizes the specifics of higher education of Poland in foreign markets and
modern functions of higher educational institutions are made; the peculiarities of the system of
professional training of specialists in the agrarian sector and the differences between the terms
“competence” and “competence education” are analyzed; the emphasis is placed on the requirements
for the training of future specialists.
In connection with integration to European educational space the modern system of higher
education of Poland tested substantial changes to strong parties of which can take: the developed
network of higher educational establishments; mechanism of their accreditation regulated in detail;
considerable demand is on educational services in a country; high part of students in age 20-30 years.