У статті висвітлено сутність методичних підходів до реалізації технологій
комп’ютерного моделювання у фаховій підготовці майбутніх учителів технологій. Наведено
теоретичне обґрунтування необхідності впровадження технологій комп’ютерного
моделювання у процес навчання фахових дисциплін та розглянуто їх можливості для
підвищення ефективності процесу фахової підготовки.
Характерною особливістю фахової підготовки з використанням технологій
комп’ютерного моделювання є перенесення центру ваги навчання фахових дисциплін на
самонавчання, на самостійну переробку і засвоєння навчальних повідомлень, самостійне
оволодіння знаннями, прискорене формування інформатичних компетентностей. Встановлено,
що системне застосування технологій комп’ютерного моделювання дає можливість
студентам більш повно розкривати свої творчі здібності, сприяє індивідуалізації та
диференціації навчання, забезпечує підвищення мотивації та інтересу до навчання, формування
інформаційної культури, а викладачам дає можливість істотно підвищувати ефективність
навчання фахових дисциплін.
The article outlines the essence of methodical approaches to the implementation of computer
modeling technologies in the professional training of future technology teachers. The theoretical
substantiation of the necessity of introduction of computer modeling technologies in the process of
training of professional disciplines is presented and their possibilities for increasing the efficiency of
the professional training process are considered.
The characteristic feature of professional preparation with the use of technologies of computer
design is transference of center of weight of studies of professional disciplines on self-training, on the
independent processing and mastering of educational reports, independent capture by knowledge,
speed-up forming of informatics competences. It is set that system application of technologies of
computer design enables to the students more fully to expose the creative capabilities, assists
individualization and differentiation of studies, provides the increase of motivation and interest to the
studies, forming of informative culture, and enables teachers substantially to promote efficiency of
studies of professional disciplines.