Характерною ознакою сучасного періоду розвитку мистецької освіти майбутніх учителів
музики є пошук нового змісту і технологій навчання, розгортання експериментальної роботи,
спрямованої на впровадження освітніх інновацій, а також культурологічна орієнтація
навчально-виховного процесу, що передбачає не лише формування у студентів певної системи
знань умінь та навичок, а й розвиток духовної культури.
У статті запропоновано принципи етнокультурної педагогічної підтримки студентів,
чітко визначено природу, сутність, зміст і форми інтеркультурного спілкування як
соціокультурного феномена та розкрито його вплив на фахову підготовку майбутніх учителів
музики. Інтеркультурне спілкування студентів розглядається у статті як спосіб
соціокультурного становлення особистості та буття особливої сфери суспільства, що
виконує завдання збереження соціокультурної спадщини, адаптації та регуляції процесів
особистісного становлення та розвитку майбутнього вчителя музики. Виокремлюються
питання відображення інтеркультурного діалогу у процесі фахової підготовки майбутнього
вчителя музики у педагогічному ВНЗ.
The characteristic sign of modern period of development of artistic education of future music
masters is a search of new maintenance and technologies of studies, development of experimental
work, sent to introduction of educational innovations, and also cultural orientation of educationaleducator
process, which foresees not only forming for the students of the certain system of knowledge
of abilities and skills but also development of spiritual culture.
Principles of etno of cultural pedagogical support of students are offered in the article, nature,
essence, maintenance and forms of cultural intercourse, is clearly certain as social and cultural phenomenon and his influence is exposed on professional preparation of future music masters. The
article focuses on the problems of teaching staff training, the basis of which makes the principles of
humanistic education and upbringing. One of the chief tasks is to create educational environment.
There showed the deep understanding of the culture of teachers’ artistic pedagogical activity, it is
proved that is formation is fully realized in artistic pedagogical preparation, which is directed to the
formation of vocational thinking in multicultural educational area. The result of the environment must
be teacher and pupil’s interaction.