У статті розглянуто сутність, зміст і особливості реалізації міжпредметних зв’язків
та професійно орієнтовану технологію навчання, яка враховує можливості реалізації
міжпредметних зв’язків при навчанні інформатичних дисциплін. Також наведено проект
теоретичної моделі та висвітлено організаційно-педагогічні умови успішної реалізації
міжпредметних зв’язків при навчанні інформатичних дисциплін. Складний і динамічний
характер сучасної педагогічної діяльності, використання в ній новітніх інформаційних
технологій та техніки, залежність ходу і результату (результатів) педагогічних дій від змісту
і якості професійної підготовки зумовлюють об’єктивну потребу в удосконаленні фахової
підготовки педагогів професійного навчання.
Важливою особливістю інформатичної підготовки педагогів професійного навчання є те,
що вона розглядається в сучасних дослідженнях як процес міжпредметної інтеграції, що
використовує різноманіття педагогічних систем, а це докорінно змінює статус
міжпредметних зв’язків і дидактичні функції під час навчання інформатичних дисциплін.
The article deals with the essence, content and peculiarities of the implementation of
interdisciplinary connections and the professionally-oriented technology of teaching, which takes into
account the possibilities of implementing interdisciplinary connections in the teaching of informatics
disciplines. Also, the project of the theoretical model is presented and the organizational and
pedagogical conditions of successful implementation of interdisciplinary connections in the teaching of
informatics disciplines are highlighted. Difficult and dynamic character of modern pedagogical
activity, use in her of the newest information technologies and technique, dependence of motion and
result (results) of pedagogical actions on maintenance and quality of professional preparation is
predetermined objective requirement in the improvement of professional preparation of teachers of
professional studies.
The important feature of preparation of informatics of teachers of professional studies is that she
is examined in modern researches as a process of intersubject integration which uses the variety of the
pedagogical systems, and it radically changes status of intersubject connections and didactics
functions during the studies of disciplines of informatics.