У статті обґрунтовано теоретичні засади реалізації компетентнісного підходу в процесі
навчання стилістики майбутніх учителів української мови і літератури у результаті
ретроспективного аналізу психологічних, педагогічних та лінгводидактичних джерел.
З’ясовано, що результатом упровадження компетентнісного підходу має бути сформованість
у майбутніх учителів української мови і літератури низки компетентностей, пріоритетною з-
поміж яких визначено комунікативну, що потлумачено як складно організоване, внутрішньо
суперечливе поєднання комунікативних знань і вмінь, що відображають цілі та результати
здійснюваної суб’єктом спілкування комунікативної діяльності; здатність особистості
орієнтуватися в ситуаціях спілкування, вільно володіти вербальними і невербальними засобами
спілкування, засновану на знаннях і чуттєвому досвіді; систему внутрішніх ресурсів
ефективної взаємодії: позицій, спілкування, ролей, стереотипів, установок, знань, умінь
навичок; як інтегративне особистісне утворення, що виявляється у процесі комунікації як
здатність актуалізовувати та застосовувати отриманий досвід комунікативної діяльності
та індивідуально-психологічні якості особистості для досягнення комунікативної мети; як
сукупність знань про спілкування в різноманітних умовах й обставинах із різними
комунікантами, а також знання вербальних і невербальних засобів взаємодії, умінь та навичок
що ефективного застосування їх у конкретній ситуації спілкування. Установлено, що навчання
студентів-філологів має спрямовуватися на те, щоб сформувати мовну особистість, яка
вільно володіє засобами української мови, уміє орієнтуватися в потоці різноманітної
інформації, аргументовано, переконливо, у досконалій і доступній формі висловлює власні думки, дотримується правил мовленнєвого етикету. Вища школа має формувати
компетентного вчителя-словесника, який володіє низкою загальних та комунікативних
компетенцій. Відтак постає необхідність надання пріоритету компетентнісному підходу до
формування мовної особистості студента-філолога. Реалізацію компетентнісного підходу в
процесі навчання стилістики української мови доцільно здійснювати з урахуванням засадничих
положень стилістики тексту, функційної стилістики, практичної стилістики, зіставної
стилістики, експресивної стилістики та принципу текстоцентризму.
The article is based on the theoretical principles of the realization of the competence approach in
the process of teaching the stylistics of future Ukrainian language and literature teachers and as a
result of a retrospective analysis of psychological, pedagogical and linguodidactic sources. It was
found out that the result of the introduction of a competent approach should be the formation of a
number of competences for future teachers of the Ukrainian language and literature, the priority of
which is defined as a communicative one, that is interpreted as a completely organized, internally
contradictory combination of communicative knowledge and skills that reflects the aims and results of
the communicative activity which is carried out by the subject; the ability to navigate the personal
situations of communication, fluently use verbal and nonverbal means of communication, based on the
knowledge and experience of the senses; the system of internal resources of effective interaction:
positions, communication, roles, stereotypes, settings, knowledge, skills; as an integrative personal
entity which is shown in the communication process as the ability to actualize and apply the experience
gained in communicative activities and individual psychological qualities of a person to achieve a
communicative goal; as a set of knowledge about communication in various conditions and
circumstances with different communicants and a knowledge about verbal and non-verbal means of
interaction, to use effectively knowledge and skills in a certain communicative situation. It is already
known that the study of students of philology should be aimed at forming a linguistic person, who
fluently speaks Ukrainian language, is able to navigate in a stream of different kinds of information,
reasonably, convincingly, in perfect and available form expresses own thoughts, keeps the speech
etiquette rules. A high school should form a competent teacher-translator, who has a number of
general and communicative competences. Therefore, there is a need to use the competent approach for
the formation of the linguistic identity of a student-philologist. It is necessary to take into account the
basic provisions of the style of the text, functional stylistics, practical stylistics, comparative stylistics,
expressive stylistics and the principle of textocentrism in the realization of the competence approach
during the process of teaching the stylistics of the Ukrainian language.