Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Browsing Філософія освіти by Title

ISSN: 2310-8290

Browsing Філософія освіти by Title

Sort by: Order: Results:

  • Peters, Michael; Jandrić, Рetar (Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014)
    This conversation is an abbreviated version of the articles “Philosophy of education in the age of digital reason” (Peters & Jandrić, 2015a) and “Learning, creative col(labor)ation, and knowledge cultures” (Peters ...
  • Muzur, A.; Rinčić, I. (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019)
    A little bit more than twenty years ago, the attention of bioethics community was attracted by the discovery of the work of Fritz Jahr (1895-1953), a theologian and teacher from Halle (Germany), who had conceived both the ...
  • McBride, W. (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017)
    The article is devoted to the North American Sartre Society, which was founded in 1985. The author as its co-founder develops his point of view presenting during panel discussion of Sartre’s relations with the United ...
  • Gomilko, O. (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013)
    This paper is a contribution in discus sions about the corporeal ‘uncertainty’ as a fundamental attribute of a human body, thanks to which a body transforms into the body. Defining this ‘uncertainty’ as ‘sav ing deficiency’ ...
  • Pawlak, Robert (Інститут вищої освіти НАПН України, 2016)
    The paper is devoted to the presentation of the representation of the results of a study about stratification in the school system in Poland. The research was conducted in Krakow, the former capital of Poland, ...
  • Feenberg, Andrew; Jandric, Petar (Інститут вищої освіти НАПН України, 2015)
    This conversation explores the relationships between information technologies and education from the perspective of a Frankfurt School philosopher. The first part of the conversation provides a brief ...
  • Dolska, O. (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013)
    The article discovers that the education development is largely determined by reason it is oriented on; thus, it is possible to deter mine the types of rationality in education and build a model of its transformation. ...
  • Hofkirchner, W. (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017)
    The rationale for thinking in terms of complex systems today is its fitness to help understand the global problems and alleviate, if not solve, them. The tenets of complexity thinking can be identified, drawing upon the ...
  • Kaminski, Krzysztof (Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013)
    A contemporary pedagogue cannot be devoid of imagination; one cannot be devoid of curiosity of the world, ambition of grasping it in a sensible way and dreams of changing (improving) it. The contemporary pedagogue ...
  • Dimopoulos, Bill (Інститут вищої освіти НАПН України, 2016)
    The nietzschean man is composed on the basis of life’s attempt to realize the terror, the horror and the absurdity hiding in itself. In others words it concerns an extremely dangerous, tragic as well as uncertain ...
  • Штобрин, С. (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017)
    З 30 вересня по 2 жовтня 2016 року в Варша¬ві в Університеті кардинала Стефана Вишинського відбувся VII Конгрес Товариства філософської педагогіки. У цьому важливому заході, який відбувся в ювілейний 10-й рік заснування ...
  • William L.McBride (Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2019)
    The chorus of doubts concerning the continued viability of the Western liberal tradition itself, in both ideational and institutional aspects, has grown much louder over the past several years. Can this tradition be said ...
  • Fadaak, Talha; Roberts, Ken (Інститут вищої освіти НАПН України, 2016)
    This paper uses official statistics and previous research by Saudi scholars, but mainly our own evidence from 23 interviews during 2015 and 2016 with 25-35 year old males and females, to explain why ...
  • Unknown author (НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013)
    В інтерв’ю з професором Університету Уппсали (Швеція) Лі Бенніх-Бьоркман розглянуто сучасний стан соціально-гуманітарних наук, специфіку шведської системи університетської освіти та питання, пов’язані зі значенням ...
  • Пашов, Р.; Ховрич, Н. (Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009)
    Скорочення державного фінансування змусило систему освіти на­близитися до ринку через встановлення тісних зв'яків з приватними структурами, продаж освітніх послуг, зростання приватного фінансу­вання, інакше кажучи, ринкові ...
  • Хрипко, Світлана (Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010)
    У статті пропонується авторська версія трактування і бачення актуальності аксіологічноі проблематики в цілому, а також здійснюється рефлексія феномена освіти в багатоаспектному і поліконтекстуальному зрізі компаративного ...
  • Бішоп, Джо (Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010)
    У даній статті розглядаються демократичні аспекти відносин у навчальних аудиторіях і сім основних елементів демократичного життя. Спираючись на ідеї П. Фрейре, показано, що накопичувальна концепція освіти відрізняється ...
  • Ищенко, Наталья (Інститут вищої освіти НАПН України, 2016)
    Рассмотренная в перспективе образовательной тематики, хайдеггеровская аналитика Dasein свидетельствует о том, что в онтологии М. Хайдеггера эпистемологическая проблема ...
  • Гірний, Олег (Інститут вищої освіти НАПН України, 2016)
    У статті представлено науковий портрет видатного польського вченого, останнього представника знаменитої Львівсько-варшавської логіко-філософської школи, великого друга України, професора Анджея Ґжеґорчика, ...
  • Гуменюк, Ганна (Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012)
    Стан традиційної освітньої моделі можна визначити як кризовий, що характеризується втратою антропологічно-екзистенційного та ціннісно-змістового виміру освіти. За таких умов людина знаходиться «поза» освітнім середовищем. ...

Search DSpace


Browse

My Account