Стаття присвячена вивченню особливостей уявлень про матеріальний та тілесний компоненти образу фізичного Я у сліпих молодших школярів та шляхів формування адекватних уявлень про себе. Проаналізовано основні теоретичні підходи до вивчення проблем самосвідомості та Я-концепції у загальній та спеціальній психології, визначено місце образу фізичного Я в структурі Я-концепції особистості, залежність його сформованості від глибини порушення зору та віку дитини, представлено результати апробації комплексної методики психолого-педагогічної корекції елементів образу фізичного Я особистості в умовах зорової депривації.
Статья посвящена изучению особенностей представлений о материальном и телесном компонентах образа физического Я у слепых младших школьников и путей формирования адекватных представлений о себе.
Представлены и проанализированы основные теоретические подходы к изучению проблем самосознания и Я-концепции в общей и специальной психологии. Раскрыто место образа физического Я в структуре Я-концепции личности, зависимость его сформированности от глубины нарушения зрения и возраста ребенка, представлены результаты апробации комплексной методики психолого-педагогической коррекции элементов образа физического Я личности в условиях зрительной депривации.
The article is devoted to the research of the peculiarities in concepts of material and corporal components of physical I-image of blind junior pupils with the view to improve the ways of developing adequate vision of him- or herself. The basic theoretical approaches to the study of problems of self-consciousness and I-concept in general and special psychology are represented and analysed. The position of physical I-image in the structure of I-concept of the personality is revealed, its dependence on type of visual impairment and child’s age. The complex methodology for psychological and pedagogical correction of physical I-image components of visually impaired person is elaborated and tested.