У статті обговорюються проблеми якісного оновлення природничо-математичної шкільної
освіти у контексті інтеграції України до європейського освітнього простору. Окреслені необхідні
умови для оновлення змісту природничо-математичної освіти у культурологічному вимірі. Визначено,
що підвищення якості шкільної освіти повинне відбуватися системно і через орієнтацію на особистісні
освітні результати особистості. Доведено, що освітній простір школи і вчителі є посередниками між
учнем і культурно-історичним середовищем. Обґрунтовано необхідність розвитку перспективних
шляхів реалізації культурно-історичної компоненти сучасної шкільної природничо-математичної
освіти.
The article discusses the problems of quality natural upgrade natural-mathematical school education in
the context of Ukraine’s integration into the European educational space. Outlines the conditions necessary to
update the conteхt of the natural-mathematical education based on culturalogical paradigms Determined that
improving the quality of school education must be systematically and through focus on educational outcomes
identity. Proved that the education space of the school and teachers are intermediaries between students and
cultural-historical environment. The article substantiates, that the need for the development of promising ways
to implement cultural and historical components of school modern natural-mathematical education.