У статті розглядаються проблеми навчання біології, аналізуються методичні системи
розвитку загальнобіологічних понять. Це саме та група біологічних понять, цілеспрямований розвиток
яких на основі змістово-генетичної теорії формування теоретичних знань, дозволить суттєво
покращити розуміння біологічної картини світу і забезпечити ефективний розвиток логічного
мислення учнів. Це питання є досить актуальним на сучасному етапі розвитку біологічної освіти,
особливо в основній школі. Вказана актуальність спричинена суттєвою зміною конструювання змісту
програми біологічної освіти відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти та появою в її прикінцевій частині (9 клас) навчального матеріалу з основ біології.
In didactic concepts, laws and theories are related to theoretical knowledge. In the research we follow
the point of view of didactics and consider that concepts are independent elements of scientific knowledge.
Concepts, as the highest form of knowledge, constitute the logical foundation of scientific systems and
theories. A school subject “Biology” is a system of concepts which are developing in a logical sequence and
correlation. Classical typology for the methodology of teaching biology is typology of biological concepts that
divides them into simple and complex, specific and general biological. Based on the directed definitions, just
the general biological concepts are that group of biological concepts whose focused development is able to
provide increasing of knowledge level and thinking operations of students during study of the whole school
biology course.
General biological concepts (theoretical biological concepts) is the main component of biology theories
structure (theoretical generalizations), which in its turn is a leading component of the biological world
picture. Version of methodology, which is based on a system of cognitive tasks for purposeful development of
logical thinking during the formation of the leading general biological concepts in secondary school pupils, is
a subject of own researches. It can be considered as one of the most effective means of successfully mastering
of the updated content of school biology course.