В умовах зростаючого значення освіти в розвитку економіки,
суспільства і окремої людини різко збільшується увага дослідників до
даної сфери. У той же час необхідно відзначити відсутність сталої
термінології, що стосується неформальної та інформальної освіти. У
статті розглядаються різні підходи до понять в сфері позаакадемічної
освіти: неперервна освіта, освіта дорослих, віртуальна освіта,
самоосвіта, професійна та післядипломна освіта. Робиться спроба
узагальнити існуючі підходи та сформулювати пропозиції щодо
вироблення єдиного понятійного апарату в цій сфері.
In the context of the growing importance of education in the development
of the economy, society and individual, the attention of researchers to this
sphere dramatically increases. At the same time, it should be noted that there
is no consistent terminology regarding non–formal and informal education.
The article deals with different approaches to the concepts in the field of
non–academic education: continuous education, adult education, virtual
education, self–education, professional and postgraduate education. An
attempt is made to generalize existing approaches and to formulate proposals
for the development of a single conceptual apparatus in this area.