Аналізуючи проблеми антропологізації філософської освіти у сучасній українській медичній
вищій школі, автор акцентує увагу на неоднозначності цього процесу. У статті проаналізовано,
зокрема, питання подолання штучних “кордонів” між філософією та медициною; вплив на
формування особистості лікаря послідовного зменшення аудиторних годин, нехтування
філософською, гуманітарною освітою; суперечливість поєднання європейського індивідуалізму та
української ментальності в процесі підготовки вітчизняних лікарів.
The purpose of the study is to analyze the problems of anthropologyzation of philosophical education
in modern Ukrainian medical higher education. Previous studies have shown an ambiguous attitude to the
process of anthropologyzation of modern education. The following issues have been analyzed: overcoming
the boundaries between philosophy and medicine; how does a consistent decrease of classroom hours
influence formation of personality and professional skills, neglecting philosophical, humanitarian education;
contradicting combination of European individualism and Ukrainian mentality during the training and
professional activities of local physicians.