В статті розглянуто сучасне розуміння правової освіти та її теоретичне підґрунтя, а саме, – досліджено правову освіту як складову загального процесу соціалізації особистості, що здійснюється у формах освіти та виховання. Проаналізовано провідні українські нормативно-правові акти в сфері правової освіти й виховання та висунуто певні рекомендації щодо практичних векторів розвитку правової освіти в Україні. Зазначено, що здатність проектувати норму на кожну конкретну ситуацію вміння мислити крізь призму норми – унікальна здатність, що виникає під час правозастосування й заснована на особливому типі мислення – праворозумності. Вкрай важливим постає завдання навчити саме застосовувати знання, які особа отримує під час навчання, адже в сучасному світі люди здатні самостійно знаходити та опрацьовувати інформацію із загальнодоступних джерел.
In the article considered modern understanding of legal education and its theoretical bases, namely, – investigated legal education as a component of the general process of socialization of the person which is carried out in the forms of education and upbringing. Have been analyzed the leading Ukrainian normative legal acts in the field of legal education and upbringing. Have been put certain recommendations about forward concerning practical vectors for the development of legal education in Ukraine. It is noted that the ability to design norms for each specific situation, the ability to think through the prism of the legal norm is a unique ability that arises during law enforcement and is based on a special type of thinking – legalreasonable. It is extremely important to learn how to apply the knowledge that a person receives during studies, because in the modern world people are able to independently find and process information from public sources.