Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Дослідження взаємозв’язків між рівнем біологічного розвитку та фізичної підготовленості школярів 5-7-х класів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Пятисоцька, С. С.
dc.contributor.author Жерновнікова, Я. В.
dc.date.accessioned 2018-12-05T13:13:36Z
dc.date.available 2018-12-05T13:13:36Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Пятисоцька, С. С. Дослідження взаємозв’язків між рівнем біологічного розвитку та фізичної підготовленості школярів 5-7-х класів / С. С. Пятисоцька, Я. В. Жерновнікова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 8 (102). – С. 56-59. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21982
dc.description.abstract В організації навчального процесу з фізичного виховання в загальноосвітній школі важливу роль відіграє інформація про вікові особливості взаємозв’язку показників фізичного розвитку і фізичної підготовленості з рівнем біологічного розвитку учнів. Вік і стать є загальноприйнятими параметрами для диференціації при розробці нормативів фізичної підготовленості учнів загальноосвітньої школи. Однак вони не в повній мірі відображають особливості морфофункціонального розвитку школярів. Всередині окремої віково-статевої групи величини цих показників в основному диференціюються рівнями біологічного розвитку. При проведенні кореляційного аналізу було встановлено тісні та середні взаємозв’язки між показниками фізичного розвитку (довжина тіла, маса тіла, окружність грудної клітини) та рівнем біологічного розвитку. В результаті проведення статистичного аналізу методом зворотної пошагової регресії з включенням були складені рівняння регресії, які характеризують залежність між рівнем біологічного розвитку школярів та рівнем їх фізичної підготовленості. ua
dc.description.abstract Research and analysis of indicators of physical development, physical readiness and the level of biological development of school-age children are important components of their health status. They provide the necessary information for assessing the level and harmony of development, allow you to assess the functional state of the parameters of physical performance. Among the advantages of these criteria is the quantitative nature, as well as the availability of special standards and scales of assessment, allows you to objectively present and standardize the obtained results. With the help of correlation analysis, the relationships between the anthropometric data of schoolchildren of the 5th and 7th grades (girls and boys) were revealed. It was established that there is a close relationship between length and body weight; circumference of the chest and body weight, and also among the connection with the length of the body. The indicator of biological development (the Hirata index) is closely related to the length and mass of the body, the circumference of the thorax, the Quetelet index. This indicator is also an average relationship with indices of proportionality of chest development and body strength. As a result of statistical analysis by the method of reverse step regression with inclusion, regression equations describing the relationship between the level of biological development of schoolchildren (expressed through the biological age determined by the developed method) and the level of development of their physical readiness. As a result of the analysis of models it was revealed that in girls of the 5th and 6th grades the level of biological development is related to the level of development of flexibility, endurance and speed; girls of 7 classes – endurance, strength and flexibility; the children of 5-6 classes – agility and flexibility; the children of the 7th grade - speed and agility. The use of these models will allow us to predict the level of biological development of schoolchildren on the basis of testing physical qualities in the conditions of physical culture lessons. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject фізичний розвиток ua
dc.subject фізична підготовленість ua
dc.subject рівень біологічного розвитку ua
dc.subject кореляційний аналіз ua
dc.subject регресійний аналіз ua
dc.subject школярі 5-7-х класів ua
dc.subject physical development ua
dc.subject physical preparedness ua
dc.subject level of biological development ua
dc.subject correlation analysis ua
dc.subject regression analysis ua
dc.subject schoolchildren of the 5-7th grades ua
dc.title Дослідження взаємозв’язків між рівнем біологічного розвитку та фізичної підготовленості школярів 5-7-х класів ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics