Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лисіна, Н. І.
dc.contributor.author Тітович, В. І.
dc.date.accessioned 2018-11-27T13:11:13Z
dc.date.available 2018-11-27T13:11:13Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Лисіна, Н. І. "Золота доба" іспанської музики / Н. І. Лисіна, В. І. Тітович // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Tеорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 24 (29). – С. 156-160. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21844
dc.description.abstract Висвітлюється найвищий етап розвитку іспанського інструментального мистецтва, який отримав назву "золотого сторіччя". У цей період розквітла майстерність віуелістів та органістів. Іспанія – одна з перших європейських країн, де почалося теоретичне осмислення виконавської практики: віртуозна школа гри на клавішних була сильна, знана і відома. Розглядається діяльність композиторів-органістів Х. Бермудо і А. Кабесона. ua
dc.description.abstract Spanish musical culture has risen to a special height in the XV-XVI centuries. The marriage of the "Catholic kings" Isabella and Ferdinand completed the uniting of the Spanish lands. At that time musical art was well developing: Isabella, who liked music, gave this love to her children who ruled the country after her. Famous musicians were working by the court so well that historians called this era "golden age" of Spanish music. The art of viuela (spanish version of the Italian lute) was developing, the works for viuela became the basis of the repertoire for the harpsichord and the clavichord. The pieces for viuela were being transposed and complicated for the clavier - up to the complete abandonment of the original source. Organ art develops, its famous artists are known in Spain and abroad – the great musicians of Renaissance Antonio de Cabesón and Juan Bermudo. The basis of the organ repertoire was created. It had a specific genre system and special stylistic features. The Variations by Cabeson, one of the first peaks of the genre, influenced British Virginiatists Thomas Tallis and William Byrd. In Spain in the XVI century the theoretical understanding of the performing practice began: Bermuda's treatise in five books "Declaración de instrumentos musicales". The Spanish virtuoso school of playing on keyboards (organ, harpsichord, keyboard) was strong, known and famous in Europe and in the New World, it became the basis of compositional mastery of musicians of Latin America. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject "золота доба" іспанської музики ua
dc.subject мистецтво віуели і органу ua
dc.subject видатні музиканти ua
dc.subject збірки клавірних п'єс і теоретичні трактати ХVІ ст. ua
dc.subject the "golden age" of Spanish music ua
dc.subject the instrumental art of the viuela and organ ua
dc.subject outstanding musicians of Renaissance A. de Cabeson and H. Bermudо ua
dc.subject collections of clavier pieces and theoretical treatises of the XVI century ua
dc.subject.classification 78.034(460)4 ua
dc.title "Золота доба" іспанської музики ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу