Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Дослідницька компетентність майбутнього вчителя фізичної культури як педагогічна проблема

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Хлібкевич, С. Б.
dc.date.accessioned 2018-11-16T13:31:00Z
dc.date.available 2018-11-16T13:31:00Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Хлібкевич, С. Б. Дослідницька компетентність майбутнього вчителя фізичної культури як педагогічна проблема / С. Б. Хлібкевич // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 22-25. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21727
dc.description.abstract У статті розглядається проблема формування дослідницької компетентності майбутнього учителя фізичної культури в контексті модернізації сучасної професійної освіти. Проаналізовано вітчизняний та світовий досвід формування означеної компетентності. Розроблено робочу дефініцію поняття "дослідницька компетентність майбутнього учителя фізичної культури". Визначено складники (аксіологічний, когнітивний, діяльнісний, професійно-рефлексивний) та функції (світоглядна, мотиваційно-ціннісна, інформаційно-комунікативна, професійно-адаптативна, здоров’язберігальна, творчо-продуктивна) дослідницької компетентності майбутнього учителя фізичної культури. ua
dc.description.abstract В статье рассматривается проблема формирования исследовательской компетентности будущего учителя физической культуры в контексте модернизации современного профессионального образования. Проанализированы отечественный и мировой опыт формирования указанной компетентности. Разработана рабочая дефиниция понятия "исследовательская компетентность будущего учителя физической культуры". Определены составляющие (аксиологический, когнитивный, деятельностный, профессионально-рефлексивный) и функции (мировоззренческая, мотивационно-ценностная, информационно-коммуникативная, профессионально-адаптативная, здоровьесохраняющая, творчески-продуктивная) исследовательской компетентности будущего учителя физической культуры. ua
dc.description.abstract The article deals with the problem of the research competence developing of the future teacher of Physical Education in the context of modern professional education modernization. The structural-functional analysis of the process of the future Physical Education teachers training led to the conclusion on the low efficiency of the traditional type of education because of the informative and dogmatic principle dominance in the process of professionally oriented disciplines studying. The criterion for assessing the quality of education is professional competence – the integral characteristic of a specialist that determines his /her ability to solve problems arising in professional activities. The national and world experience in the field of this competence development had been analyzed. The working definition of the concept "research competence of the future teacher of Physical Education" had been represented. The research competence of the future teacher of Physical Education is a coherent, integral quality of the individual that combines knowledge, skills, research experience in the field of Physical Education, values and attitudes, personality characteristics of the researcher, manifested in the readiness and ability to form a healthcare-saving educational environment. It was stated that the future teachers of Physical Education need to develop the characteristics that reveal the essence of the research competence: – awareness of the nature of scientific research activities as a creative, aimed not only on analysis, processing of information, but also on its creation process, the search for non-standard solutions. General scientific and subject knowledge, creative potential, ability to adopt original decisions, mastering of the methodology of scientific research and modern research technologies are vital for future teacher of Physical Education as well. The constituents (axiological, cognitive, activity-based, professional-reflexive) and functions (world-view, motivational value, information-communicative, professionally-adaptive, health-saving, creative-productive) of the research competence of the future teacher of Physical Education were determined. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject компетентність ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject учитель фізичної культури ua
dc.subject дослідницька компетентність ua
dc.subject складові та функції компетентності ua
dc.subject компетентность ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject учитель физической культуры ua
dc.subject исследовательская компетентность ua
dc.subject составляющие и функции компетентности ua
dc.subject competence ua
dc.subject professional training ua
dc.subject teacher of Physical Education ua
dc.subject research competence ua
dc.subject components and functions of competence ua
dc.subject.classification 378 ua
dc.title Дослідницька компетентність майбутнього вчителя фізичної культури як педагогічна проблема ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу