У роботі представлена інформація про концепцію профілактики та корекції функціональних порушень опорно-рухового апарату студентів в процесі фізичного виховання. До передумов розробки концепції профілактики й корекції
функціональних порушень опорно-рухового апарату студентів в процесі фізичного виховання ми віднесли соціально-педагогічні, особистісні й біологічні. Розроблена нами концепція – це сукупність поглядів, що об’єднані фундаментальним задумом, провідна ідея й мета. Для реалізації теоретичних положень концепції нами розроблено технології профілактики й корекції функціональних порушень опорно-рухового апарату студентів в процесі фізичного виховання. Технологія корекції порушень постави студентів з урахуванням виявленого стану її біогеометричного профілю, показників гоніометрії тіла та фізичної підготовленості включає три етапи – підготовчий, корегуючий, підтримувальний, кожен з яких вирішував відповідні завдання й передбачав застосування п’ятнадцяти комплексів фізичних вправ різної цільової спрямованості. Складовою частиною розробленої технології є педагогічний контроль, що дозволяє спостерігати, вимірювати та оцінювати показники біогеометричного профілю постави, гоніометрії тіла, а також фізичної підготовленості студентів у процесі фізичного виховання. Технологія корекції тілобудови студентів в процесі фізичного виховання з урахуванням рівня стану біогеометричного профілю постави базується на структурних компонентах: організаційному, діагностичному, методичному, контрольно-корекційному, інформаційному та результативному. Технологія складається з підготовчого, корекційного, підтримуючого етапів, включає 5 блоків фізичних вправ та інформаційно -методичну систему «Рerfectum corpus»
The paper presents information on the conception of the prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education. The prerequisites for the development of the conception of the prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education we classified into the socio-pedagogical, personal and biological ones. The elaborated conception is a set of views united by a fundamental idea, leading idea and the purpose. To implement the theoretical provisions of the conception, we developed technologies for the prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education. The technology of the correction of the students’ posture disorders, taking into account the revealed state of its biogeometric profile, the parameters of body goniometry and physical fitness, includes three stages – the preparatory, corrective and supporting ones, each solving the corresponding tasks and ensuring the application of fifteen sets of physical exercises of different target orientation. An integral part of the developed technology is the pedagogical control, which allows to measure and evaluate the
indicators of the biogeometric profile of posture, body goniometry, and physical fitness of students in the process of physical education. The technology of the correction of the students’ physique in the process of physical education, taking into account the level of the state of the biogeometric profile of the posture, is based on the structural components: the organizational, diagnostic, methodical, control-corrective, informative and effective ones. The technology consists of the preparatory, corrective and supporting stages, and includes 5 blocks of physical exercises and the information-methodical system “Perfectum Corpus”. Prospects for further research are related to the development of a scientifically based program for correcting the physique of female students, taking into account the level of the state of the biogeometric posture profile.