В статті представлено дані вивчення рівня соціального розвитку дітей молодшого шкільного віку, які мають різний рівень рухової активності. Виявлено, що діти з різним рівнем рухової активності мають значні відмінності у соціальному розвитку. Вивчення рівня соціального розвитку обстежуваного контингенту школярів свідчить про те, що школярі, які систематично займаються у спортивних секціях, мають вищий рівень психічного розвитку, сформовану мотивацію та морально-етичну орієнтацію, легше комунікують з однолітками, ніж школярі, які займаються фізичною культурою виключно в школі або ж окрім обов’язкових уроків фізичної культури самостійно виконують фізичні вправи.
The purpose of the article is to determine the features of social development of primary school age pupils who have different levels of motor activity. The methods such as analysis and synthesis of scientific literature, sociological research methods (questionnaire)
were used on the research. The most important factors of social development of the child is its social environment, that is, family and school environment. Data of scientific literature indicate that employment of children in groups and sports clubs have a positive
impact not only on indicators of physical development and physical fitness of students, but also their social development. It has been found that children with different levels of motor activity have differences in social development. Positive influence of extracurricular
motor activity on indicators of psychic development, motivation, moral and ethical orientation is established. Prospects for further .research are finding ways to attract children with low social development to extracurricular activities in karate, as well as studying the impact of these classes on their social development indicators