Трансформаційні процеси у словацькій вищій школі та педагогічній освіті зокрема, були зумовлені впливом комплексу передумов, чинників та інституціолізованих суб’єктів. Вплив цих детермінант по-різному позначався на освітній політиці держави, її реформеному потенціалі, інтенсивності перетворень у сфері вищої освіти на різних етапах трансформації та інтеграції Словаччини у ЄПВО. На сучасному етапі модернізація системи вищої педагогічної освіти за європейськими стандартами сприяє якісній підготовці кваліфікованих педагогічних кадрів в Словаччині.
Transformational processes in Slovak higher school and pedagogical education in particular, were caused by the influence of a complex of prerequisites, factors and institutionalized subjects. The influence of these determinants had a different impact on the educational policy of the state, its reform potential, the intensity of transformations in the field of higher education at various stages of the transformation and integration of Slovakia into the EHEA. At the present stage, the modernization of the system of higher pedagogical education according to European standards contributes to the quality training of qualified pedagogical personnel in Slovakia.