В статье раскрыты мотивационные приоритеты студентов технического университета к занятиям по физическому воспитанию и определена самооценка состояния их здоровья. В исследовании приняли участие 420 студентов I-V курсов ХНУРЭ. Было выявлено, что приоритетной целью для посещения занятий по физическому воспитанию для студентов старших курсов является получение зачета. Занятия не представляют интереса для 35,2% студентов старших курсов, в результате чего 24,7% студентов регулярно их пропускают, или не занимаются вообще. Наибольший интерес вызывают занятия спортивными играми, аэробикой и другими видами двигательной деятельности, не культивируемыми в университете. Свое состояние здоровья как хорошее оценили только 51% опрошенных первокурсников, 19% студентов старшего курса отметили ухудшение своего здоровья за время обучения в университете, 44% отметили, что имеют нарушения и заболевания органов зрения. Самый распространенный способ проведения досуга у старшекурсников – за компьютером, при этом, 61% старшекурсников проводят за компьютером более 35 часов в неделю.
В статті розкрито мотиваційні приорітети студентів технічного університету до занять з фізичного виховання та визначено самооцінка стану їх здоров'я. У дослідженні взяли участь 420 студентів I-V курсів ХНУРЕ. Було виявлено, що пріоритетною метою для відвідування занять з фізичного виховання для студентів старших курсів є отримання заліку. Заняття не цікаві для 35,2% студентів старших курсів, в наслідок чого 24,7% студентів регулярно їх пропускають, або не займаються взагалі. Найбільший інтерес викликають заняття спортивними іграми, аеробікою та іншими видами рухової діяльності, що не культивуються в університеті. Свій стан здоров'я як добрий оцінили лише 51% опитаних першокурсників, 19% студентів старшого курсу відзначили погіршення свого здоров'я під час навчання в університеті, 44% відзначили, що мають порушення та захворювання органів зору. Найпоширеніший спосіб проведення дозвілля у старшокурсників – за комп'ютером, при цьому, 61% старшокурсників проводять за комп'ютером більш ніж 35 годин на тиждень.
It was revealed the motivational priorities of the students of the technical university to physical education classes and determined their self-assessment of the state of health in the article. The objectives of the study: to analyze the issue of students' attitudes toward physical education at the university; to compare the motivational priorities of the students of the first and senior years to physical education; to determine the attitude of students towards their health and to reveal the dynamics of changes in the state of their health during their studies at the university. 420 students of the Kharkov National University of Radio Electronics took part in the study, 202 of them were I-year students and 218 students of II-V courses. Students were surveyed online in the Google Forms application. Conclusions: it was determined that the priority goal for attending physical education classes for senior technical students is to get a credit (71.4%), whereas for first-year students this is a development of physical qualities (50.7%). It was revealed that physical education is not interesting for 35.2% of senior students, as a result of which 24.7% of students regularly skip training, or do not do anything at all. The greatest interest for students is having classes in sports games, aerobics and other types of motor activity that are not cultivated at the university. It was found that only 51% of the first-year students surveyed rated their health as good, 19% of senior students noted a deterioration in their health during their studies at the university. 28% of senior students noted that their eyesight is worsened during their studies at the university, 44% noted that they have disorders and diseases of the organs of eyesight. The most common way of spending leisure time for senior students is at the computer (25.5%), while 61% of senior students spend more than 35 hours a week at the computer.