У статті обґрунтовано концепцію та сконструйовано модель методичної системи навчання гирьового спорту курсантів у процесі фізичного виховання, яка орієнтована на особистість майбутнього офіцера, який має високий рівень фізичної і методичної підготовленості та здоров’я, володіє фізкультурно-оздоровчими компетентностями для впровадження засобів фізичного виховання і спорту у сферу професійної діяльності. Для перевірки ефективності методичної системи було сформовано дві експериментальні (ЕГ1, n=29; ЕГ2, n=33) та контрольну (КГ, n=57) групи із курсантів Житомирського військового інституту імені С. П. Корольова віком 18–24 роки (2013–2018). Експериментальна перевірка методичної системи засвідчила її більш позитивний ефект, порівняно із чинною системою фізичної підготовки, на покращання показників фізичної підготовленості, фізичного розвитку і здоров’я, професійно важливих психологічних якостей, емоційного стану, успішності навчання та методичної підготовленості курсантів.
В статье обоснована концепция и сконструирована модель методической системы обучения гиревому спорту курсантов в процессе физического воспитания, ориентирована на личность будущего офицера, который имеет высокий уровень физической и методической подготовленности и здоровья, обладает физкультурно-оздоровительными компетентностями для внедрения средств физического воспитания и спорта в сферу профессиональной деятельности. Для проверки эффективности методической системы были сформированы две экспериментальные (ЕГ1, n=29; ЕГ2, n=33) и контрольная (КГ, n=57) группы из курсантов Житомирского военного института имени С. П. Королева в возрасте 18–24 года (2013–2018). Экспериментальная проверка методической системы показала ее более положительный эффект по сравнению с действующей системой физической подготовки, на улучшение показателей физической подготовленности, физического развития и здоровья, профессионально важных психологических качеств, эмоционального состояния, успешности обучения и методической подготовленности курсантов.
The concept was substantiated and the model of the methodical system of teaching of cadets of kettlebell lifting in the process of physical education, which is oriented on the personality of a future officer who has a high level of physical and methodological preparedness and health, has fitness and health competencies for the implementation of physical education and sports in the sphere of professional activity was constructs. Two experimental (EG1, n=29, EG2, n=33) and control (CG, n=57) groups of cadets of the S. P. Korolev Zhytomyr Military Institute aged 18–24 were formed for testing the effectiveness of the methodical system.
The aim of the article is to substantiate of the methodical system of teaching of cadets of kettlebell lifting in the process of physical education and test of its efficiency. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, pedagogical supervision, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Experimental testing of the methodical system has shown its more positive effect, compared with the current system of physical training, for improving the indicators of physical fitness, physical development and health, professionally important psychological qualities, emotional state, results of teaching in military institute and methodical preparedness of cadets.