У роботі представлена інформація про програму фізичної реабілітації (ФР) дітей з ДЦП з використанням Бобат-терапії, а саме її практична реалізація та результативність. Для її практичної реалізації розроблено модель застосування Бобат-терапії в процесі ФР дітей з ДЦП. Модель ФР дітей з ДЦП з використанням Бобат-терапії базується на таких структурних елементах: організаційний; діагностичний; апробаційний. Відповідно запропонованої моделі був розроблений алгоритм, який передбачав використання засобів Бобат-терапії в програмі ФР дітей з ДЦП. Всього було використано 20 варіантів індивідуальних комплексів спеціальних фізичних вправ за результатами діагностики моторної функції, рухових можливостей та психофізичного стану. Результати формуючого експерименту підтвердили доцільність розробленої програми та дозволили відкрити нові перспективи ФР дітей з ДЦП. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробкою науково обґрунтованої технології ФР дітей з ДЦП з
використанням Бобат-терапії.
This article is devoted to the studyingof the physical rehabilitation (FR) programfor children’s with Cerebral Palsy duringthe period of using, namely its practical implementation and effectiveness. For its practical realization of applicationmodelBobat-therapy in the process of FR children’s with Cerebral Palsy has been developed.Despite of the existence of traditional and diverse ranges of authorsapproaches for physical therapy, the problem of choosing and applying the most effectivemethods of physical rehabilitation still exists. The FR children`s with cerebrovascular accidents using Bobath-therapy are implemented under the following conditions: Neurological status and motor function determination according to the classification system for the evaluation of motor functions by GMFCS; standard methods for assessing physical development, diagnosis of motor abilities using the "Children's Motor Performance Test Card" (KTRMD) and Munich Functional Diagnosis (MFD) to determine the psychophysical state; instrumental study (UD). The FR model of children`s with Cerebral Palsy witch using Bobath therapy are based on the following structural elements: organizational; diagnostic; approbation. Accordingly, the proposed model developed an algorithm that included the use of Bobattherapy in the program of FR children`s with Cerebral Palsy. In total 20 variants of individual complexes of special physical exercises were used based on the results of diagnostics of motor function, motor ability and psychophysical state. The results of the forming experiment confirmed the expediency of the developed program and allowed to open new prospects for FR of children with Cerebral Palsy. Prospects for further research are related to the development of scientifically grounded technology of FR children`swith
Cerebral Palsy witch are using Bobat-therapy.