У статті показано необхідність значного розширення завдань професійно-прикладної фізичної підготовки. Вона
повинна бути спрямована на формування всіх компонентів особистої професійної фізичної культури майбутніх фахівців.
Установлено, що така її спрямованість ефективно сприятиме зебезпеченню фізичної надійності й готовності до
високопродуктивної виробничої діяльності за обраною професією. Обґрунтовано ряд нових теоретичних положень
формування професійно-прикладної фізичної культури студентів. Встановлено, що воно вимагає модернізації
обов’язкового процесу фізкультурної освіти, здійснюваної у вищих навчальних закладах.
In article shows the necessity to considerably expand the tasks of
professional-applied physical training. It should be aimed at forming all the components of the personal professional professional
culture of the professionals. It is established that such an orientation effectively contributes to ensuring the physical reliability and
readiness for high-performance production activity in the chosen profession and specialty. A number of new theoretical positions of
formation of professional-applied physical culture of students are substantiated. Established that it requires the modernization of the
mandatory process of physical education, carried out in educational institutions.
The authors carried out a logical analysis of the problem of the formation of physical culture of the student's personality
within the framework of vocational and applied physical training. Existing contradictions between the high theoretical validity of the
importance of professional-applied physical training for the formation of the physical culture of the individual and the low practical
implementation of it became the basis for studying the professionally applied physical person's culture as a result of the professionalapplied
physical training.