Визначено, що професійно-прикладна фізична підготовка студентів у науковій літературі розглядається як складова професійної підготовки, важливий засіб формування професійної компетентності майбутнього фахівця, формування та розвиток провідних фізичних, психічних та духовних якостей, удосконалення рухових навичок, що сприяють професійному самовизначенню та вдосконаленню фахівця у професійній діяльності з огляду на її специфіку. Встановлено, що на сьогоднішній день відсутні спеціальні дослідження, що стосуються професійно-прикладної фізичної підготовки студентів аграрних вищих навчальних закладів.
Определено, что профессионально-прикладная физическая подготовка студентов в научной литературе рассматривается как составляющая профессиональной подготовки, важное средство формирования профессиональной компетентности будущего специалиста, формирование и развитие ведущих физических, психических и духовных качеств, совершенствование двигательных навыков, способствующих профессиональному самоопределению и совершенствованию специалиста в профессиональной деятельности, учитывая ее специфику. Установлено, что на сегодняшний день отсутствуют специальные исследования, касающиеся профессионально-прикладной физической подготовки студентов аграрных высших учебных заведений.
The study of the scientific literature on problems of physical education of students of agricultural universities and taking into account the specifics of their educational and professional activities allowed to determine the nature and content of physical education of students of agricultural specialties, which is as follows: formation of vital motor skills necessary for future professional activities; professional-applied orientation of educational process; development and implementation of appropriate software and regulatory support, including professional qualification requirements for future specialists of agricultural professions; determination of norms of students’ weekly sports and recreation motor activity and their reconciliation on the basis of physical development, levels of physical condition, functional and psychophysiological status and physical fitness of students of agrarian specilists; development of innovative therapeutic physical training programs subject to the specificity of educational and professional activities of specialists in agricultural sector; regulated organization of sports events in order to preserve and strengthen students’ health and promote healthy lifestyles.